A. Lundberg

Fallet med de försvunna böckerna

Originaltitel: The Case of the Missing Books
Författare: Ian Sansom
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9789186649104

Israel är en känslig själ. En bokälskande vegetarian i manchesterkostym som flyttar till Irland för ett efterlängtat jobb som bibliotekarie. Men när han efter tolv timmars resa kommer fram upptäcker han att biblioteket har stängt, för gott, och att hans nyblivna chef har "glömt" berätta att hans tjänst numera består i att köra en bedagad biblioteksbuss.

Strandad långt ute på den irländska landsbygden har Israel två val: att med svansen mellan benen återvända till sitt halvdana liv i London och sitt halvdana jobb på en lågprisbokhandel i ett köpcentrum, eller att stanna kvar och sätta sig bakom ratten på en bokbuss som sett bättre dagar, och som inte bara saknar hyllor utan också böcker. För det visar sig var nästa hake. Bibliotekets samtliga femtontusen böcker har försvunnit. Men vem stjäl så många böcker? Och hur?

Den högst motvillige hjälten finner sig snart indragen i såväl jakten på böckerna som i lokalbefolkningens romantiska intriger. Ingendera leder dit Israel väntat sig...

Fallet med de försvunna böckerna är första delen i en trilogi om den ofrivillige detektiven Israel Armstrong.

Medelbetyg: 2,67 (3 röster)

Bok recensioner av Fallet med de försvunna böckerna :

silvertherese 2012-03-02 11:54
Lättläst och rolig bok om en mycket udda huvudkaraktär som man ömsom skrattar åt, ömsom hyser stort medlidande för! Allting går honom så emot att man inte vet om man ska skratta eller gråta, men allt levereras med sådan humor att man inte kan låta bli att skratta åt det komiska i alltihop. Ett stängt bibliotek, en fallfärdig gammal bokbuss, femtontusen försvunna böcker och en ny bibliotekarie i udda kläder, ihoptejpade glasögon, diverse blåmärken och bulor, boendes i ett hönshus och missförstådd av den irländska byns alla invånare. Och ändå är han samtidigt bokens hjälte i sin ofrivilliga detektivroll och tappra försök att ta sig fram i alla nya, oväntade situationer han hamnar i!

marta153 2012-04-18 22:39
Ytterligare en bok som inte kunde leva upp till mina förväntningar, jag har nog gått och blivit kräsen på äldre dar. För mig framstår Israel inte alls som en trevlig kille, och som bibliotekarie passar han inte särskilt bra heller. Han blir arg och upprörd och tar ton och till handgemäng lite för ofta för min smak. Boken är skriven med mycket dialogtext, och tyvärr gillar jag inte det heller. Det blir inte mer än 2+ i betyg.

Skriv egen bokrecension till Fallet med de försvunna böckerna