Hannibal

Författare: Thomas Harris
Utgivningsår: 2000
ISBN: 9780099532941

Sju år har gått sedan doktor Hannibal Lecter rymde från sina väktare, sju år sedan FBI-agenten Clarice Starling förhörde honom i den special-bevakade anstalten för kriminella sinnessjuka. Hannibal är fortfarande på fri fot och han njuter av en obevakad världs alla dofter och smaker medan han ägnar sig åt sina mycket speciella intressen. Men Starling har aldrig glömt sina möten med doktor Lecter. Det metalliska raspande ljudet av hans sällan använda röst ljuder fort-farande i hennes drömmar.
Mason Verger minns också Hannibal Lecter och är besatt av tanken på hämnd. Han var Hannibals sjätte offer och lever fjättrad vid sängen och respiratorn. Han inser att han måste ha det mest utsökta och till synes mest oskyldiga lockbete som går att finna för att locka till sig doktor Lecter. Han måste ha det Hannibal tycker allra bäst om...
Bered dig på en resa till helvetet i sällskap med en berättelsernas mästare som ständigt förändrar den värld du trodde du kände.

Medelbetyg: 3,55 (11 röster)
Bok recensioner av Hannibal :
2004-06-28 11:07
Sju år efter Dr Lectors spektakulära flykt går han fortfarande fri. Agent Sterlings karriär går på tomgång då hon effektivt hindras att få några utvecklande uppdrag. Under ett gisslandrama som går snett ser Sterlings fiender till att hon ansätts av byrån. Lector visar ett första livstecken och återupptar kontakten med sin tidigare skyddsling. Sterling blir ett bete i jakten efter den fruktade psykopaten, ett bete på fler sätt än hon kan ana.

Hannibal är den kronologiskt tredje berättelsen om Hannibal, the cannibal. Filmen med samma namn toksågades - med all rätt. Bok och film är i stort sett lika. Jag kan helt ärligt säga, att fram till de sista kapitlen är boken skräp i ordets rikaste bemärkelse. Det låga betyget tarvar en förklaring. Först och främst är språkstilen oerhört irriterande. Författaren växlar glatt mellan dåtid och nutid på ett helt okonsekvent sätt. Vidare är historien i sig onödigt makaber. Visst har jag läst böcker som är värre, men denna känns som våldspornografi. Författaren tycks vilja chockera mer än hålla liv i sin berättelse. Personkaraktärerna är synnerligen överdrivna (så typiskt att föra in lite nazilidande i berättelsen - har man inte haft en naziperiod så har man liksom inte funnits - verkar det som). Lectors offer som söker hämnd är nästan löjligt grym, en djupare teckning av honom kunde gett berättelsen en viss möjlighet att utvecklas, men så gör författaren inte. Slutligen känns denna roman pretantiös. Författaren växlar mellan att skriva väldigt nyanserat och kiosklitteratur. Jag vet inte vad ni tycker, men i min mening är det bättre att skriva rent skräp rakt igenom, än låta korta glimtar av ljus visa att författaren kunde presterat bättre om han bara hade kämpat lite till. Detta om kritiken. Jag vill ge den här boken en tvåa för dess slut (annars hade den klart blivit en överkorsad etta). Slutet skiljer sig nämligen mycket från filmen och är klart mycket intressantare. En tvåa alltså - med förhoppningar om att författaren jobbar mer på nästa bok.
2004-07-07 00:17
jag läste den här samma dag som jag läste ut "den första boken" den röda draken. jag tyckte verkligen om den jättemycket. så äcklig! har inte läst när lammen tystnar men sett den åtskilliga gånger på film... och det här är en bok i samma klass. superbra! 4+
2004-07-20 02:10
Mycket genomarbetad och välskriven bok. Språket är enastående och författarens sätt att t.ex. växla tempus gör berättelsen levande och stegrar spänningen.
Suverän bok - till skillnad från filmen som faktiskt bara var skräp.
2005-03-27 18:32
Läste den här för några år sedan! Varav betyg 5? Den gick under huden på mig totalt! Jag hade massa mardrömmar, drömde om Hannibal & att han jagade mig/vaknade & var säker på att pojkvännen som låg bredvid var Hannibal!!! Såååå pass har ingen bok lyckats komma under min hud! Jag är fullkomligt fascinerad av Hannibal, han är helt UNDERBAR!
2006-03-29 13:14
Tyckte att denna bok var en av de bästa jag läst. Thomas Harris har en förmåga att beskriva smaker och lukter, och han får Hannibal att bli en fruktad och älskad figur.
2006-06-17 14:19
"Hannibal" är fortsättningen på "När lammen tystnar", men kan läsas fristående för det är en ny historia som här berättas.

Huvudpersonen i boken är självklart doktor Hannibal Lecter, även kallad kannibalen Hannibal. Han har nu varit på rymmen i sju år och sägs leva i Florens, men FBI, med agent Clarice Starling har inte gett upp hoppet om att kunna gripa honom en gång för alla.

Men FBI är inte de enda som vill sätta dit Hannibal. Mason Verger, som är Hannibals sjätte offer, dock överlevande, lever i sin sjuksäng vid respiratorn och han har förberett sig i många år på att hämnas. Slutet i den här boken är ganska intressant och överraskande, måste jag säga. Men jag gillar det inte. Personligen är jag inte speciellt förtjust i vare sig slutet eller resten av boken. "När lammen tystnar" är mycket mycket bättre.
2008-08-16 01:13
Ganska bra. Hannibal är en fascinerande typ.
2008-09-22 02:21
Härligt blodig... Läste den under en flygresa. Gillar att bli riktigt äcklad ibland. Blev helt förskräckt när han slängde ut killen genom fönstret med magen uppskuren...
2012-03-30 01:08
Boken skrevs efter att det tagits produktionsbeslut på en uppföljare till filmen "När lammen tystnar" Den recenseras tämligen väl här och jag har inte så mycket att tillägga. Karaktären Maison Verger som vill hämnas på Lecter har givts egenskapen att vara förutom enormt rik, både pedofil och sadist. I filmen spelas Verger bra av Gary Oldman men han är helt felaktigt sminkad. I boken då Verger beskrivs får man veta att han saknar hud och muskelatur i panna, kinder och haka. Han har inga läppar, ingen näsa och inga ögonlock. Han ser alltså ut som en dödskalle. Man får veta att det obehagliga är inte att se honom utan att förstå att han faktiskt lever. Jämför gärna med din reaktion när du ser mannen Victor som är bunden i en säng i filmen Seven. Och du förstår att han lever. När Harris beskriver hur famljen Verger gjort en förmögenhet inom köttbranschen kan man nästan gissa att författaren är vegetarian. Men jag har bara funnit att han är intresserad av matlagning. På ett sätt förändras karaktären Hannibal Lecter. Han ger sig på dem han föraktar. Så beskrevs han inte i tidigare "När lammen tystnar". Och hur beskrivs inte de sardinska kidnapparna som är med i boken? Som helt okänsliga för gråt och skrik av skäck och smärta.

Boken är sämre än "När lammen tystnar". Den är en verklig genomgång i ondska. Har en del spänning. Är lite omständig bitvis. En trea får den av mig.
2014-04-23 12:30
Filmatiseringen lyckades inte göra denna boken rättvisa.