Tunn luft

Författare: Jon Krakauer
ISBN: 9789173483810

Jon Krakauer är journalist och följer med en expedition till Mount Everest i avsikt att belysa fenomenet guidade turer på världens högsta berg. Mindre erfarna klättrare betalar dyrt för att få hjälp att ta sig upp, något som redan innan säsongen 1996 var hett omdiskuterat. Nu sker den katastrof som bergsbestigningsvärlden bara har gått och väntat på, i en storm mister ett tiotal klättrare livet, och Krakauer befinner sig mitt i händelsernas centrum. Efteråt är han djupt kritisk till hur flera guider agerat, men för också en mer allmän diskussion om kommersialiseringen av berget och hur man ska undvika liknande katastrofer i framtiden. En bok som både är oerhört spännande och samtidigt för en djupare diskussion - en absolut klassiker i bergsbestigningskretsar.
Medelbetyg: 4,67 (3 röster)
Bok recensioner av Tunn luft :
2011-10-10 13:40
Boken finns inlagd här under sin engelska titel Into thin air. Den ses som en klassiker i bergsbestigningskretsar och handlar om tragedin 1996 då ett tiotaql klättrare omkom på Mount Everest i en storm. Jon Krakauer var med på expeditionen i egenskap av klättrande journalist. Han framför stark kritik mot "kommersialieringen" av Everest, då mindre erfarna klättrare betalar en guide för att hjälpa dem upp.

Boken har fått flera "spin off", d v s böcker som bemöter den kritik som Krakauer framför. B la den ryske superklättraren Anatolij hann skriva svar på tal innan han själv förolyckades. Även mannen som lämnas i tron att han är död och sedan "återuppstår" och går tillbaks till lägret har skrivit sin berättelse (minns inte hans namn nu, men boken heter något i stil men Left for dead eller något liknande. KOlla amazon) Krakauers bok är så bra eftersom han hela tiden tänker och reflekterar över situationen, vem som bär ansvar, hans egen roll i det hela, kritik både mot individer och mot fenomenet med guidade turer på Mount Everest. För den som blir interesserad kan även Dark Summit rekommenderas, den behandlar situationen på Everest på 2000 - talet. Även discovery serien Beyond the limit (finns på dvd och går regelbundet på discovery - kanalerna) är väldigt bra.
2021-06-18 20:04
En mycket spännande bok.Jag såg filmen och boken är lika bra skriven.

"