The other woman
 J. McGown

I samlarens spår

Författare: Jeffery Deaver
Ämnesord: mord, spänning
ISBN: 917263555X

Lincoln Rhyme, fd chef vid kriminaltekniska enheten i New York, är sedan några år helförlamad efter en olycka i tjänsten. Han ägnar dagarna åt att noggrant planera sitt självmord och att titta ut genom fönstret från sin sjuksäng. Men när han får ett erbjudande från en tidigare kollega kan han av yrkesstolthet inte tacka nej. Efter att ha gjort två makabra fynd misstänker New York-polisen att den har att göra med en seriemördare, någon som är fast besluten att fullfölja en grym plan. Mördaren lämnar efter sig ledtrådar som endast Lincoln Rhyme tycks kunna tyda, och tillsammans med den unga polisassistenten Amelia Sachs inleder Rhyme en kamp mot klockan för att rädda de oskyldiga offer som nu står pår tur. Sakta men säkert dras snaran åt kring mördaren, men han har en överraskning i beredskap åt Lincoln Rhyme.

Medelbetyg: 4,17 (6 röster)

Bok recensioner av I samlarens spår :

Margut 2004-05-07 08:21
En fantastiskt bra och spännande bok! Lincoln Rhymes hjärna är helt fenomenal!
Det här var den första boken om Lincoln Rhyme och Amelia Sachs. Kan varmt rekommenderas!

ElinLeticia 2004-05-24 18:38
"I samlarens spår" kidnappas ett par i en taxi. Nästa dag hittas en mördad man som blivit levande begravd vid ett järnvägsspår. Den tidigare chefen för kriminaltekniska enheten i New York, Lincoln Ryhme anlitas som expert i fallet. Rhyme är totallt förlamad i hela kroppen fördröjer sin tid med att planera sitt självmord. Snart står det klart att polisen är handfallen inför den bestaliske och förslagne mördaren. Rhyme väljer som medarbetare den patrullerande polisen Sachs som ovilligt går med på att agera Lincolns högra hand. Samtidigt som jakten fortgår kommer Rhyme och Sachs varandra närmare. Snart är det bara Sachs som står mellan Rhyme och självmordet, och bara Rhyme som står mellan mördaren och hans offer......

Ypperlig thriller, omöjlig att lägga ifrån sig. Kemin mellan Sachs och Rhyme skapar en spänning som varar från första till sista sidan. Karaktärerna är omsorgsfullt utmejslade och Deaver låter sida ut och sida in vara fullplottrad av fakta om polisens sätt att arbeta. När jag lägger ifrån mig boken är det dock relationen mellan Rhyme och Sachs som dröjer sig kvar. Rhymes känslor och hans handlande inför sitt öde är oerhört lätt att sätta sig in i. Så varför inte en jordgubbe? Det kan man fråga sig. Mot slutet upplevde jag att intrigen hade trissats upp så mycket att slutet tedde sig självklart trots att det inte var det. Jag borde blivit förvånad och fått en AHA upplevelse. Men jag upptäckte att jag inte brydde mig om mördaren längre. Mördarens syfte och mål tedde sig luddiga och gjorde att berättelsen kom av sig åtskilligt. Bortser man från detta är det en av de bästa böcker jag läst - dock inte en av de bästa deckarna, som det kanske var tänkt.

h. 2004-08-29 19:08
en superspännande bok, så välskriven och läskig. en älsklingsdeckare! läs den!!!

rooy 2005-03-01 12:59
Jag har hört att filmatiseringen ska vara dålig. Det tycker jag är konstigt för den här boken är riktigt bra. Beskrivningen av mördaren och hur han tänker är suverän.

malmoe 2006-05-14 20:59
Spännande spännande....lite CSI över Lincoln Rhyme och Amelia Sachs jakt på en seriemördare i New York

mariemarran 2008-09-13 12:04
Har sett filmen med Angelina Jolie och Denzel *mums* Washington flera gånger och kände att NU måste jag läsa boken. Har redan läst de som utspelar sig efter denna men det gör ingenting. Känns bra att ha fått en bild på huvudpersonerna också.
en stark 3:a

Skriv egen bokrecension till I samlarens spår