Midnattssolens timme
 C. Ekbäck

Sorgmantel

Författare: Unni Lindell
ISBN: 9789164201065

Köp boken bookoutlet

I en lägenhet i Oslo hittas en 32-årig kvinna, Ester Synnøve Lønn, med halsen avskuren. Allt pekar på att hennes före detta man är den skyldige. Speciellt sedan han kidnappat sonen och flytt undan polisen. Medan kriminalkommissarie Cato Isaksen arbetar med fallet växer bilden fram av en liten sluten vänkrets: tre kvinnor och en man som känt varandra sedan skoltiden. Men vänskapen tycks ha mörka underströmmar. Ingen vill närmare beröra vad som utspelat sig mellan dem i det förflutna. Runt de fyra finns en rad personer – kamrater, föräldrar, släktingar, en karismatisk teaterregissör och en efterbliven ung man ... Det som först framstått som ett solklart svartsjukedrama blir efter hand alltmer komplicerat och allt otäckare.

Medelbetyg: 3,4 (5 röster)

Bok recensioner av Sorgmantel :

Rosa 2004-05-03 12:50
En bra och välskriven bok som känns äkta och verklig. Klart läsvärd!

Stumpan 2004-09-13 17:57
Den första boken av Unni jag läst, och jag blev inte besviken! Idag har jag köpt två av hennes andra böcker, Ormbäraren och Nattsystern. Dom ser jag fram emot att läsa :-)

sundin 2004-09-20 09:47
Det här är en dussindeckare som inte bjuder på något nytt. Intrigen är alltför tråkig och historien berättas inte på något orginellt eller spännande sätt, även om det säkerligen är tanken. Det tar en hiskelig tid för författaren att beskriva ett visst händelseförlopp, vilket inte alls för handlingen framåt. Det känns som om Unni Lindell gör allt för att framstå som en orginell och smart deckarförfattare men jag tycker inte hon lyckas med det. Bokens verklighet och dess personer blir alltför stereotypa; byfånen sitter och vankar när han är nervös och den gamla damen som är ett viktigt vittne är nyfiken på ett sätt såsom gamla damer bara är nyfikna på film och i böcker. Betyget blir en tvåa istället för en etta utifrån att författaren trots allt lyckas förmedla ett visst överaskningsmoment i bokens upplösning.

Läs fler recensioner här

Skriv egen bokrecension till Sorgmantel