När den före detta hustrumisshandlande polisen Jocke Lind suttit i fängelse i ett år för mordet på sin fru Louise flyttar den arbetslöse journalisten Maria Allende in i Jockes gamla hus, ovetandes om vilka hemskheter där begåtts. När hon väl får vetskapen kan hon inte släppa det utan börjar rota vidare. Hon lever och andas Louise Lind - med en gnagande känsla av att något är fel.
Samtidigt pågår en uppmärksammad rättegång kring ett hedersmord med åklagare Madelene Edwards vid rodret för brottsundersökningen, med polisen Mats Hjörne som brottsutredare. Det var även de som skötte åtalet som satte besten Jocke Lind i fängelse.
Katarina Wennstam gjorde sig först känd som förkämpen för våldtäktsoffer i de lysande böckerna "Flickan och skulden” och ”En vanlig våldtäktsman” där hon satte fokus på hur en svajigt formulerad lag överlämnar våldtäktsoffer i lagens uttolkares våld. Och dessa har alltid en tendens att tolka till mannens fördel och skuldbelägga kvinnan. ”Hon hade ju utmanande klädsel på sig”, ”Hon var ju full”, ”Hon har ju ett väldigt vidlyftigt leverne” – brukar vara kommentarer som verkar berättiga dådet eller förmildra förövarens skuld i en våldtäkt.
”Smuts” var Wennstams första skönlitterära bok och var enligt mig mindre lyckad. Den kändes sval och oangelägen – efter man läst hennes tidigare böcker. Med ”Dödergök” tycker jag dock att Wennstam lyckats. Hennes patos har följt med in i den skönlitterära världen och hennes karaktärer känns levande, fulla av fel men värda att älskas – precis som det ska vara.
Framförallt uppskattar jag Wennstams sätt att skriva en deckare med sina egna – och andras – fördomar som rökridå. När deckarförfattare vanligen använder dramaturgi och logiska finter för att dölja sanningen för läsaren - så att man i slutraderna, när sanningen uppdagas, känner sig korkad och nöjd - använder Wennstam fördomar. Och precis när man tycker man tänker fördomsfritt vänder Wennstam på perspektiven och avslöjar nya fördomar hos en själv. Och i slutraderna känner jag mig korkad, djupt oroad över sakers tillstånd – och nöjd. Dock tyckte jag hon kunde låtit bli att ha med en klassisk aktionavslutning – som enligt mig förtar en del av den gnagande oro som boken annars lämnat. Det växande frö av eftertanke som jag oförstört kunde tagit med mig, blev nu tillknullat av en ”hey-what-the-fuck-you-motherfucker”-slutscen som boken klarat sig mycket bra utan.
Angela Kovács läste in boken på ett mycket bra sätt. Greppet att låta Jocke Linds ”dagboksanteckningar från fängelset” läsas av Magnus Krepper är något som jag vanligtvis inte skulle varit speciellt förtjust i, men som ändå fungerade här.