Genre: Ungdom
Ämnesord: historia, spänning
Utgivningsår: 1997
ISBN: 9197124036

Förskräckt stirrar Ramona på Theo, plötsligt är allt en mardröm.
Ramona är på skolresa till ruinstaden Pompeji. Hon mår dåligt av gipsavtrycken av dem som dött under vulkanutbrottet som utplånade staden. Hon sätter sig ner för att vila och somnar.
När Ramona abrupt väcks ser hon ett levande Pompeji. Ramona inser att hon blivit förflyttad i tiden till Pompeji, före vulkanutbrottet. Hon blir jätterädd. Hon vet att staden kommer att utplånas, alla människor kommer att dö, även hon och Theo om de inte kan ta sig därifrån i tid. Men hon vet inte när vulkanen kommer att förinta staden, om hundra år, om tio år eller om tio minuter...

"Tillbaka till Pompeji ger en stunds avkopplande läsning för bokslukaråldern." BTJ, lektör Agneta Warheim.

"Spänningen växer genom oväntade vändningar..." Åbo Underrättelse, Finland, Siv Illman.

"Detta är den efterlängtade omarbetade nyutgåvan av succéboken Tillbaka till Pompeji. Debutboken som Kim M. Kimselius gjorde dundersuccé med julen 1997 och gav henne smeknamnet "Blekinges Astrids Lindgren."

Medelbetyg: 4,4 (5 röster)

Bok recensioner av Tillbaka till Pompeji :

kimseliusfan 2010-01-17 16:06
Super bra bok som jag verkligen rekommenderar!
Gillar du boken ? 'Vill du få reda på senaste nytt om böckerna och författaren besök då:
Den officiella fan-bloggen!

twilightfan 2010-07-20 16:31
Jätte bra och spännande, man levde sig värkligen in i boken. Ramona är på klassresa till ruinstaden Pompeji. Hon känner sig konstig och trött och somnar i ett bageri. När hon vaknar befinner hon sig i forna Pompeji. Och vet att om kanske något år eller dag, vecka, timme, minut eller sekund kommer hela staden utplånas av Vesuvius utbrott. Hon träffar Theo och tillsammans genomgår dem ett äventyr fyllt med spänning, romantik och historia.

kristina_s 2011-07-21 09:36
Recension av Kim M. Kimselius ungdomsbok Tillbaka till Pompeji

Boken är utgiven på Roslagstext (2011) och innehåller 204 sidor.

Kim M. Kimselius www.kimselius.se har alltid älskat att läsa och skriva ända sedan hon var liten. Redan som åttaåring drömde hon om att bli författare, men det dröjde många år innan hon vågade förverkliga drömmen. Detta är Kims debutbok och den blev en dundersuccé. Numera har hon skrivit ett stort antal böcker och många är översatta till flera språk, Kim har även fått kulturpris för sina böcker.

Handling: Ramona är på skolresa till ruinstaden Pompeji. Klassen tittar på gipsavgjutningar av människor och djur som dött efter vulkanutbrottet som utplånade hela staden år 79 efter Kristus. När klassen ska gå in i ruinstaden har Ramona ont i huvudet så hon sätter sig ner för att vila lite. Hon somnar direkt och när hon vaknar igen befinner hon sig i ett levande Pompeji. Hon har blivit förflyttad tillbaka i tiden, innan vulkanutbrottet skedde. Där träffar hon på Theo och de blir goda vänner. Han tar hennes med sig hem och presenterar henne för sin familj. De undrar förstås var Ramona kommer ifrån och att berätta att hon kommer från framtiden och vet att Pompeji kommer at utplånas är inte lätt att förklara. Det är ingen som tror på henne. Eftersom Ramona inte vet vilket år det är nu när hon befinner sig o Pompeji, vet hon inte när det kommer att hända. Kanske kommer vulkanutbrottet att ske medan Ramona är där, hur ska det då gå för henne och Theo, eller hinner hon tillbaka till sin egen tid?

Som alltid är Kim M. Kimselius böcker otroligt välskrivna och intressanta. De är mycket lärorika och jag tror att många ungdomar lär sig historiska händelser på ett lättsamt och givande sätt, genom att läsa Kims böcker. Egentligen vore de perfekta som undervisningslitteratur i historia för mellanstadiet. Jag tror barn lär sig bättre om texten är spännande skriven. Läroböcker brukar ofta vara ganska trista i sin utformning. Alla böcker som jag läst av Kim M Kimselius håller samma höga klass och denna är inget undantag. Som vuxen har man nog precis lika mycket glädje av att läsa hennes böcker som ungdomarna har. Den värdefulla faktadelen i slutet av boken är mycket läsvärd. Det kan inte annat än bli full pott igen.

Betyg 5/5 Kristina Simar 2011-07-21 (67) http://blogg.passagen.se/krisim

BlommigaBarbro 2017-07-27 17:46
Fin och mycket lärorik ungdomsroman där man som läsare får följa med Ramona tillbaka till staden Pompeji med dess vardagsliv fram till det katastrofala utbrottet där hon också träffar på pojken Theo som senare följer med Ramona tillbaks till nutiden. Även om böckerna är skrivna för ungdomar i tonårsåldern så tyckte även jag att jag lärde mig ett och annat om historien om Pompeji. Historia har nämligen aldrig varit min starka sida.
Jag undrar dock hur det kom sig att Ramona utan större svårighet kunde tala med invånarna i Pompeji- talade de svenska? Men om man struntar i det så tyckte jag att det var en riktigt fin och mysig historieberättelse och jag läser gärna fler böcker i serien!
Bra uppläst av Linnea Stenbeck dessutom!
Mitt slutbetyg blir, en mycket stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Skriv egen bokrecension till Tillbaka till Pompeji