ISBN: 9879172321205

Spänning:  3
Lärorik:  2
Sorglig:  7

KÖP BOKEN ONLINE

''Fru Lundström. Ni är 38 år. Ni har fått en välskapt son. Det är det enda barn ni kommer att vara mor till. Nöj er med den här fine pojken.''

Trots läkarens allvarsord till Alice Lundström blir hon gravid igen och föder dottern Ethel. Förlossningen blir svår och Alice får en förlossningsdepression. Ethel föds med blåsljud på hjärtat och det är högst osäkert om flickan ska överleva de första dygnen. När personalen efter fyra dagar bär in babyn tittar Alice bara kallt på det lilla knytet och säger: ''Jag har ingen dotter. Ni har bara ljugit för mig hela tiden. Hon dog vid födseln, för fyra dagar sedan. Det där är en bortbyting. Henne vill jag inte ha.''

Alice, som lider av nervösa besvär och missbrukar alkohol och tabletter, kommer aldrig att kunna ta Ethel till sig. Detta får förödande konsekvenser för flickan under hela hennes uppväxt. Hån, kränkningar och fysisk misshandel blir hennes vardag. Ofta får hon höra från Alice: ''Gud! Vad har jag gjort för ont för att få ett barn som du?'' Ibland får Ethel inte sova med resten av familjen utan slängs ut i ett förråd där hon får ligga på en trasmatta. Ibland får hon så mycket stryk att hon tvingas vara hemma från skolan, en gång är hon nära att tappa synen.

Ethel gör dock allt för att dölja vad som pågår i det lilla arbetarhemmet i den ångermanländska byn. När hon är tretton år gammal orkar hon emellertid inte längre utan försöker ta sitt liv. Ethels älskade pappa hittar henne i en snödriva. Kanske är det hans kärlek som räddar henne den där iskalla natten, trots att han inte är stark nog att stoppa misshandeln.

Det här är berättelsen om Ethels första tretton år i livet. En berättelse om utsatthet, våld och galenskap men också om kärlek, styrka och tilltro till livet mitt i all bedrövelse.

Medelbetyg: 3,12 (8 röster)

Bok recensioner av Flickan som inte fick finnas :

Caramilla 2008-07-29 10:44
Här skildras en mycket trasig barndom i Norrland. Ethel föds som oönskat barn av sin mamma, och får utstå de mest kränkande saker. Men samtidigt som man läser boken finns det hela tiden ett slags stråk av hopp i den stackars flickan, nästan en liten gnutta humor. Jag ville inte le, men ibland kunde man inte låta bli trots allt vemod. Det handlar om arbetarklass i norra Sverige, fattigdom, alkoholism och missbruk, men det finns ett ljus i tunneln, trots allt. Helt klart läsvärd.

Soma 2008-07-30 23:17
En hel del störande upprepningar och historien stannar i en tid och utvecklas inte så mycket. Jag hade önskat att den spände över längre tid, ex. vad som hände efter självmordförsöket.

Tittih 2008-08-21 17:28
Läsvärd barndomsskildring från Norrland.

anette.lenander 2009-01-31 16:10
Det var ingen höjdare. Man tröttnade efter en stund.Det var samma upprepningar i boken hela tiden.Det var spännande på slutet när Ethel
försökte att ta livet av sig och då tog boken slut.Man undrar hur det gick för henne sedan i livet.

Bibban 2010-05-29 18:37
En självbiografisk bok om en liten flicka (Ethel) som var oönskad av sin mamma. Mamman var psykiskt sjuk och vistades på sjukhus ibland. Hennes pappa var snäll men vek och kunde inte hjälpa henne så mycket. Han arbetade borta från hemmet och var mestadels bara hemma över veckosluten. Hon fick utstå mycket kränkande behandling. Hon var också mobbad i skolan och kände sig utanför på många sätt. Det var rörande att läsa om hur mån hon var om sin lilla katt. Mamman hotade ibland att hon skulle ge bort katten till någon annan. Mille som katten hette avlivades till slut eftersom Ethels bror var allergisk. Föräldrarna berättade inte detta för Ethel, så hon gick länge och letade efter Mille. En granne berättade som det var att katten var skjuten.
Det är en mycket läsvärd bok. Den berör verkligen på djupet. Det var svårt att hålla tårarna borta när man läste den. Den rekomenderas varmt.

Yohanna 2010-07-11 11:56
Jag tycker att det är svårt att sätta betyg på boken. Jag sträckläste den på mindre än ett dygn men frågan är om det är min läsiver (och fyra andra biblioteksböcker som ligger och väntar på mig) eller den här boken i sig som gjorde det?!! I ärlighetens namn tyckte jag att boken var lite seg och som någon annan skrev, upplevde jag att den innehöll mycket upprepningar. Jag är dock imponerad av skildringen av mamman. Helt okej bok, inte mer!

Marre 2010-12-23 21:41
Jag brukar fastna för sanna böcker och trodde det skulle bli så igen, men jag tyckte den här var lite för oöppen, man fick inte en känsla av att det här var sant och jag kände bara medlidande, men inte känslan som brukar vara där.

Skriv egen bokrecension till Flickan som inte fick finnas

KÖP BOKEN ONLINE