En flicka som kallas Alice

Originaltitel: Magic hour
Författare: Kristin Hannah
Ämnesord: psykologi, kärlek, barn, syskonskap
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9100118702

I den lilla staden Rain Valley händer sällan något - ända tills den dag då en liten flicka dyker upp från de djupa skogarna, undernärd, skräckslagen, aggressiv och omöjlig att få kontakt med. Trots sökning i alla polisregister över försvunna barn lyckas man inte fastställa flickans identitet. Myndigheterna vill låsa in henne på en institution tills man hittat någon anhörig.
Tills helt nyligen var Julia Cates en framstående barnpsykiatriker, men en skandal förstörde hennes karriär och medierna jagade henne. När hon får ett desperat telefonsamtal från sin syster, polischef i hemstaden uppe i nordvästra USA, tar hon chansen att slippa ifrån den plågsamma situationen i Los Angeles.
Rykten sprids snart om ''vargflickan'' och den skandalomsusade psykiatern som tagit sig an henne och återigen ifrågasätts Julias kompetens. Men för Julia är ingenting viktigare än att rädda den lilla flickan, som hon kallar Alice, och som sakta, sakta börjar återvända till livet. Då uppträder plötsligt en man som säger sig vara far till barnet, en man som avtjänat straff för mord på sin hustru och dotter?...

Medelbetyg: 3,6 (5 röster)
Bok recensioner av En flicka som kallas Alice :
2008-05-01 21:13
En romantisk och lättsmält bok. På sin hemsida skriver Kristin Hannah att hon aldrig tröttnar på att skapa berättelser. Jag har inte last hennes andra böcker men tror mig att hon åtminstone är bra på att berätta fängslande historier för att boken var omöjlig att lägga ifrån sig. Det var dessutom lärorikt att läsa om "vilda" barn. Men handligen är förutsägbar och det känns som om Hannah hade bråttom när hon skrev. Sedan är hon usel på sexscener, jag skulle vilja träffa den kvinna som säger till sin älskare : Du är en bra man, efter de haft sex för första gången, som en av Hannas karaktärer gör. Jag har förlåtit alla dessa brister för att läsningen var så uppslukande.
2008-07-18 19:57
Hej,
gillar boken och kan inte lägga den ifrån mig. Lättläst och romantisk. Alice öde berör.