Göran Kropp 8000+

Författare: David Lagercrantz & Göran Kropp
Ämnesord: biografi, äventyr
Utgivningsår: 1997
ISBN: 8777311094

KÖP BOKEN ONLINE

Många av oss klättrare har ett närmare religiöst förhållande till berget , inte minst de lokala bärarna i Nepal- sherpas - och kanske hänger det samman med upplevelserna på hög höjd. Den som lever nära berget i Himalaya får lätt en personlig relation till dem och upplever dem som lynniga väsen - som vänner eller fiender beroende på vädret och omständigheterna och det är inte svårt förstå . Varje berg har sitt särdrag och även om vi i någon mån kan förstå dem, förblir de oförutsägbara. Jag kommunicerar med dem. För mig är det livsviktigt att förstå bergens råd och varningar och att vi läser d finns inom oss själva och i naturen om faror och möjligheter. Jag tänker ofta på det, att jag
måste vara lyhörd och ödmjuk på berget. Högmod , hybris, är förmodligen rden
vanligaste orsaken till t agedierna däruppe

En bok baserad på Göran Kropps dagboksanteckningar från Sweden Everest solo expedition 95-96. Boken handlar om äventyraren Göran Kropps ensambestigning av Everest i maj 96, och vägen dit och hem på cykel.

Medelbetyg: 4 (4 röster)

Bok recensioner av Göran Kropp 8000+ :

koala_75 2007-04-24 08:43
Göran Kropp var en enormt envis och målmedveten kille. Och jag kan inte annat än att bli inspirerad när jag läser boken.

Han fanns på berget när den hemska katastrofen skedde då 11 klättrare omkom. Men han gav inte upp ändå.

Detta är en inspirerande bok där man får ta del av hans tankar om varför man gör en sådan expedition.

Helt klart läsvärd

sundin 2007-08-09 20:23
GÖRAN KROPP 8000+ heter boken, inte 800 +... Siffrorna 8000 + syftar på det hela boken handlar om; Kropps sensationella bestigning av berget Mount Everest vilken mäter 8848 meter över havet. Och vilken otroligt spännande bok! Man bjuds på en fantastisk resa över flera kontinenter och slutligen upp på Mount Everest. Jag visste inte mycket om klättrring innan men i den här boken får man förutom Kropps reseskildring samt funderingar över varför man klättrar etc ta del av intriger, rykten, fusk mm som förekommer i klättrarvärlden. Det är dessutom en väldigt närgången skildring av den katastrof som drabbade de klättrare som var på berget i maj 1996 då ett fleratl klättrare omkom.

Rekommenderad läsning till er som gillar spänning på höga höjder!

bonadea 2013-01-09 06:37
Jag har först läst Himmel över Everest som också är skriven av David Lagercrantz och som handlar om den tragiska expeditionen till Mount Everest 1997 där 11 människor har omkommit . Boken var fruktansvärt bra 5 av 5 i betyg och i den boken boken fick jag läsa lite om Göran Kropp för första gången. Innan det har jag knappt vetat något om honom mer än att han har cyklar genom halva Europa, att han var någon slags svensk äventyrare . Efter att ha läst himmel över Everest blev jag jätte nyfiken på honom och ville läsa mer .
Göran Kropp 8000 plus handlar först och främst om när han cyklade över Europa för att sedan bestiga Mount Everest , det e hans dagboks anteckningar under resans gång . Men boken innehåller även lite bakgrund till varför han började klättrar , hans livs filosofi att alltid göra allt så naturligt som möjligt och inte ta hjälp eller fuska på något sätt. En mycket bra bok där man får en klarare bild av vem han var och vilka stora bedrift han har genomfört.
Tyckte lite mer om Himmel över Everest men Göran Kropp 8000 plus kommer inte långt efter.

Zenmuron 2013-02-06 10:07
Kanske inte jättebra skriven. Men vad gör det när berättelsen är så pass bra?