Utgivningsår: 2005
ISBN: 9164201988

Spänning:  6
Romantik:  2
Lärorik:  5
Sorglig:  5

En grupp oerfarna klättrare från modeföretaget Villari ska bestiga toppen av Mount Everest. De har med sig en skicklig guide, Giuseppe Calgari, men han leder klättrarna för sent mot toppen och de fastnar i ett oväder på nervägen. Nu blir superklättraren Jacob Engler deras enda chans, men han vägrar att hjälpa amatörerna.

Hädanefter ville han klättra ensam. Han ville bort från alla förmyndare och allt skitprat om lagarbete och naturupplevelser, bort från all måttfullhet. Bara i sitt eget vansinniga tempo ville han bo. I sin egen smärta. Ingenting skulle få hindra honom, inget annat än bergens jävlighet , och han skulle klättra hårdare och tuffare än någon annan. Bäst skulle han bli, ingenting annat fick duga, men först och främst skulle han åter och åter uppleva samma närvaro som nyss på Les Courtes.

Medelbetyg: 4,43 (7 röster)

Bok recensioner av Himmel över Everest :

Jenny 2006-06-14 11:19
Berättelsen i ”Himmel över Everest” bygger på en katastrof som inträffade på Mount Everest år 1996 då tolv människor dog under en kraftig storm. Författaren menar att det mesta i hans bok är påhittat, men att det finns paralleller till den tragedi som skedde för tio år sedan. Boken handlar alltså om en expedition som går käpprätt åt helsike. I gruppen finns bland annat Vallari, en berömd italiensk modeföretagare, hans barndomsvän Guiseppe, en mycket erfaren bergsbestigare som agerar guide i expeditionen, och Karin Torshede, som är baslägerchef under expeditionen. Men på äventyret kommer också några stycken amatörer från Vallaris företag, medverkande till den alltmer kommersiella klätterturismen på Mount Everest.

En slags parallell handling försiggår också, vilken handlar om soloklättraren Jacob Engler. Han är en intressant figur, dock en knepig sådan. Han intresserar sig inte för något annat än klättring; en besatthet som växt fram genom ett liv fullt av ångest och en problematisk relation till sin pappa som behandlat honom som en nolla under Jacobs uppväxt. Han brottas med depressioner och missbruksproblem sedan länge, och håller till i baslägret större delen av boken där han bekantar sig med Karin Torshede.

Problemen på berget blir många. Mellan barndomsvännerna Vallari och guiden Guiseppe finns många konflikter. Vallari är den ”lyckade” av dem två, som inte missat ett tillfälle att trakassera och trycka ner Guiseppe. Detta kommer att påverka guidens humör och omdöme uppe på berget. Everest ligger på cirka 8000 meters höjd, där luften är mycket tunn. Här kan alla drabbas av syrebrist, lungödem, förfrysningar och hallucinationer med mera, vilket kan få vem som helst att förlora förståndet. Det är precis vad som sker med Guiseppe. Han leder expeditionen för sent upp mot toppen. Det börjar bli sen eftermiddag, och den svåraste vägen är neråt eftersom man då är mycket trött. På Mount Everest är vädret opålitligt, oväder kan komma utan förvarning. På vägen ner slår just en storm till och helvetet och kaoset kan börja. Vi får följa de enskilda gruppmedlemmarnas kamp, trötthet, hopp och förtvivlan. Förtvivlan finns inte bara hos bergsbestigarna, utan också hos de anhöriga som vandrar omkring hemma i oro över vad som sker uppe på berget. Denna växling i boken gillar jag, det gör berättelsen spännande och perspektivrik.

Som läsare är man glad att man befinner sig på säker mark, men kanske hade jag lite svårt att riktigt känna den bittra kylan på berget under läsningens gång då jag satt på altanen i cirka 26 graders värme. Men höga berg som Everest brukar ändå ge mig en viss olust; enslig terräng, flera mil från bebyggelser och civilisation. När jag läste ”Himmel över Everest” fick jag dock inte dessa känslor, även om jag rycktes med i handlingen. Men direkt spännande tycker jag aldrig att det var. Boken är ibland även lite rörig, men i det stora hela en ganska läsvärd roman. Bäst tycker jag om att ta del av Guiseppes och Jacobs hårda livstid, både på berget och i deras liv innan expeditionen. Även relationen mellan Karin och Jacob är intressant. Bokens slut gillar jag mycket; öppet slut som inte säger allt. Perfekt.

Den överlevande journalisten Jon Krakauer, som deltog katastrofsexpeditionen år 1996, har skrivit en bok med titeln ”Tunn luft” (eng. "Into Thin Air"), där han beskriver händelserna och sina upplevelser. Känner mig mycket sugen på att läsa den boken, dels för att se parallellerna till Lagercrantz bok och dels för att Krakauers ögonvittnesskildring är på riktigt.

koala_75 2007-03-05 12:42
Denna bok har allt! Framförallt är den mycket spännande och man märker hur påläst Författaren är. Den får mig att vilja veta allt om Everest och dess bestigare

Rosa 2007-12-28 09:05
Detta är en oerhört spännande och fascinerande bok av en författare som verkar vara väldigt väl insatt i ämnet.

Vi får följa ett gäng amatörer som anlitar proffs för att ta sig upp på Mount Everest som en ren marknadsföringsgrej. Men någonting går snett. Gammalt groll bland deltagarna kommer upp till ytan och äventyrar liv och lem för alla deltagarna.

Romanen är välskriven (dock ej alltid grammatiskt tyvärr) och är både en psykologisk thriller och en äventyrsroman i rafflande tempo.

lottaliza 2008-08-05 08:38
Lät inte som en handling jag skulle gilla, men redan vid författarporträttet blev jag fascinerad av klättare och klättrarliv, som jag ju i ärlighetens namn aldrig tidigare ägnat en tanke. När det sedan visade sig att David Lagercrantz dessutom lägger till en dimension av personligheter och relationer till spänningsmomenten var jag fast. Inte för att det är några enastående psykologiska porträtt, men alldeles nog för att man ska lära känna människorna på berget och därmed bry sig om deras strapatser.

Lagercrantz avväger dessutom bra mellan återblickar, rapporter från baslägret och helvetet uppe i kylan. Att bara läsa om klättrarnas problem hade blivit för tungt och därmed förmodligen inte lika spännande.

Språket är inte fantastiskt men väldigt funktionsdugligt. Det är lättläst och med driv, vilket förenklar min sträckläsning.

Slutligen måste ju erkännas att "verklighetsanknytningen" adderar en extra krydda. Lite obehagligt var det också att parallellt med att jag läste boken kom nyhetsuppgifterna om räddningsaktioner på K2, där till slut 11 personer gick bort i en storm...

tetris 2008-12-28 21:52
Ojojoj, vad har jag gett mig in på tänkte jag när jag läste de första tio sidorna. Den här boken växte sedan till att bli något som jag kommer att komma ihåg alltid. Spänning, oförutsägbarhet och en bra sammanflätning av personer och händelser. Den har allt!

bonadea 2010-10-17 11:57
Jag hade inte så jätte stora förväntningar på boken men efter bara några sidor var jag fast. Denna bok har hög spänningsfaktor, förutom det så är både miljö och person skildringar så målande att man inte bara ser allt framför sig utan man kan nästan känna smärtan och kylan.
En mycket bra bok som jag inte kommer glömma i första taget.

Skriv egen bokrecension till Himmel över Everest