Vass egg

Författare: Gillan Flynn

Bok recensioner av Vass egg :
2007-03-31 15:24
Vass egg är en psykologisk thriller som handlar om Camille Preaker, en ung journalist som lider av självskadebeteende. Camilles sjukdom tvingar henne att rista in ord överallt på sin hud. Hon gör allt för att slippa ta itu med sitt mörka förflutna. När hon blir ombedd att resa tillbaka till sin gamla hemstad för att göra ett reportage om strypmord på småflickor tvingas hon börja nysta i stadens och sin egen historia. Camilles tvångshandlingar har sin grund i hennes systers död, många år tidigare. Familjen har aldrig tagit itu med sorgarbetet. Nu är hennes halvsyster i ungefär samma ålder som hennes syster var när hon dog. Eftersom hennes mor är en av stadens profiler och starkt engagerad i välgörenhetsarbeten av olika slag verkar ingen vilja ifrågasätta henne eller hennes döttrars udda beteenden. Hon är officiellt mycket omtyckt men utstrålar en hotande kyla mot alla som försöker komma henne nära. Så gör också Camilles lillasyster som är på väg att bli vuxen. Hon manipulerar sina närmaste och visar sadistiska tendenser. Samtidigt begås ytterligare ett mord på en liten flicka och journalistens radar vaknar till liv. Då spåren leder åt ett håll hon inte kan hantera finner hon sig indragen i sin familjs destruktiva leverne och börjar ifrågasätta sig själv.

Jag blev förvånad när jag såg att "Vass egg" är Gillian Flynns debutroman. Språket var flytande, friktionsfritt och mycket engagerande. Författarens förmåga att hålla berättelsen i ständig rörelse vittnade definitivt inte om någon språklig osäkerhet. Den täta intrigen och de trovärdiga personkaraktärerna, framför allt Camille själv, är fint genomarbetade och skapar tidigt en relation till läsaren. Författaren som är chefskritiker på Entertainment Weekly menar att hon inspirerades av Agatha Christie och jag kan förstå vad hon menar. Precis som i Agatha Christies romaner är intrigen väl genomarbetad och slutet hinner överraska både en och två gånger. Författarens feministiska profil är framträdande men på ett subtilt och utvecklande sätt. Hon kritiserar den positiva bild av husmodern och barnaföderskan som fortfarande är så stark i USA. Samtidigt låter hon ana det komplexa kvinnornas attityd mot Camille som valt sin karriär före att skaffa hem och barn. Avundsjukan och den illa dolda förtjusningen över Camilles katastrofala singelliv berättas krasst men ändå utan att skriva läsaren på näsan.

När jag hade läst halva boken var jag övertygad om att den skulle få en stark femma eller jordgubbe. När jag bara hade några sidor kvar var min övertygelse fortfarande densamma. Men jag hade då bestämt mig för att boken skulle få en stark femma. Detta eftersom boken bleknade ur minnet bara några timmar efter genomläsningen. Men trots detta visar "Vass egg" författarens otvetydliga potential. Boken tillhör en av de bästa psykologiska rysare jag läst i mitt liv. Gör dig själv en tjänst och läs boken du också! För du kommer inte att ångra dig.

Viktigt!!!:
För dig som lider av självskadebeteende kan dock denna bok utgöra en trigger.

"