Bjud dagen gry

Författare: Pearl Buck

Bok recensioner av Bjud dagen gry :
2006-12-22 15:40
Bibeln finns det en man som uppriktigt utmanar Gud. Den mannen är Job och han ifrågasätter Gud efter att denne har förintat allt i världen som Job älskar. Istället för att besvara Jobs mänskliga frågor, hur Gud kunde ta ifrån honom hans hustru och barn, svarar Gud med ett tal av sällan skådat slag. Gud var den som lade jordens grund. Gud satte dörrar för havet och gav moln till kläder. Gud bjöd dagen gry. Vem är Job att sätta sig upp emot universums skapare? Detta citat inleder Pearl Bucks bok om ett par forskare som kämpar för att hinna före nazisterna att skapa atombomben. Det är anno 1942 och forskarna är optimister. De skapar en bomb för avskräckning. Bomben kommer aldrig användas på människor. Istället ska den bli en garanti för mänsklig fred i all oändlighet. Men när krigsslutet kommer närmare börjar tvivlen gro. Kommer bomben användas och isåfall, har människan då tagit ifrån Gud rollen som universums härskare?

Pearl Buck skriver om stora frågor ur små människors perspektiv. Vi följer en kärleksaffär mellan en forskarkvinna och en gift man. Deras samvetskval inför att bryta relationen, speglas direkt i kluvandet av atomen. Vem ska ta ansvar för den nya framtiden? Vilka kommer bli sårade. Buck har en speciell förmåga att skildra starka och goda kvinnor som står i skuggan av sina män (som visserligen är goda de också, men mycket egoistiska).

Författarinnan fick nobelpriset år 1938. Hon var amerikansk men skrev framför allt om fjärran östern. Hennes mest kända böcker är "Den goda jorden" (recension finnes på Lettura)och "En kejserlig kvinna". Pearl Buck är upphovsman till det kända citatet "Många människor försummar den lilla lyckan medan de förgäves väntar på den stora". "Bjud dagen gry" tillhör de mest lättlästa böcker av nobelpristagare som jag kommit åt. Detta till trots att den var nära 300 sidor lång. Det är en bok som är svårt att släppa. Antingen älskar man den för de gripande relationsbeskrivningarna, eller så faller man för de avgrundsdjupa frågorna som vilar strax under. Jag kan varmt rekommendera denna bok. Den passar både dig som är van att läsa och dig som inte är det. En stark fyra blir betyget.

"

Skriv egen bokrecension till Bjud dagen gry
Peter, kom hem!