Det heligaste

Författare: Denise Mina
Ämnesord: mord, psykologi, spänning
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9189380797

Lachlan Harriots liv slås plötsligt i spillror då hans fru Susie åtalas för mordet på Andrew Gow, en seriemördare som har gått i terapi hos henne. Om två veckor faller domen och allting tyder på livstids fängelse.
Harriot är övertygad om sin frus oskuld och tillbringar därför varje ledig stund med att försöka hitta bevis som kan rentvå henne. Men jakten på sanningen framkallar fler frågetecken än svar. Varför har Susie stulit sekretessbelagda handlingar? Varför vill hon inte att han ska hjälpa henne? Och vad hade hon egentligen för relation till Gow? Sakta börjar Harriot förstå att hans älskade hustru bär på mörkare hemligheter än vad han någonsin kunnat ana.
Det heligaste är Denise Minas första fristående kriminalroman efter den lovordade Garnethilltrilogin. Det är en stark berättelse som ifrågasätter gränsen mellan lögn och sanning, skuld och ansvar, förövare och offer.
Medelbetyg: 3,25 (8 röster)
Bok recensioner av Det heligaste :
2004-01-16 14:59
En bitvis riktigt spännande roman i dagboksform. Denise Mina skriver bra och ger fängslande personporträtt i sina böcker.
2004-04-03 10:51
En rätt bra deckare, den börjar bra tycker jag blir lite smått seg i mitten men avslutas bra.
2004-06-16 09:51
Jag tyckte att boken var lite halvseg i början, det kändes konstigt att den var i dagboksform.
Men efter bara ett litet tag var jag lika nyfiken som Lachlan - vad hade egentligen hänt? Sista halvan var en riktig bladvändare!
2004-07-19 12:32
Det här är en oerhört välskriven och spännande deckare. Boken handlar om en man; Lachlan, som får tillgång till sin hustrus privata rum/handlingar då hon fängslas för mordet på en seriemördare. Hade hustrun verkligen ett kärleksförhållande med seriemördaren Gow? Hur kunde det i så fall ske; att en gift, välutbildad och klok kvinna faller för ett monster? Man får följa Lachlan när han läser den psykologi som finns kring detta tema; kvinnor som blir kär i fänglsade våldsmän. Det är intressant, spännande och fascinerande.

Att boken är skriven i dagboksform är inte störande utan tvärtom gav det stor trovärdighet till det Lachlan går igenom. Jag sträckläste den, den var så många frågor som jag ville ha svar på. Denise Mina har ett flytande detaljrikt språk som jag tog till mig på en gång. Ett lästips till er som gillar engelska deckare!
2006-06-19 18:26
”Det heligaste” handlar om Lachlan vars hustru Susan anhålls för mordet på en känd seriemördare och dennes hustru som hon har träffat via sitt arbete som rättpsykiatriker. Lachlan är övertygad om att Susan är oskyldig och tillbringar därför dagarna och nätterna med att gå igenom hennes privata handlingar för att hitta bevis som kan rentvå henne.

Hela boken är skriven i dagboksform. Författaren Denise Mina påstår att texten är Lachlans riktiga dagbok, så med andra ord är boken baserad på en verklig händelse. Huruvida detta stämmer eller inte vet jag inte, och ärligt talat bryr jag mig inte heller för berättelsen är, sann eller inte, väldigt spännande och medryckande. Det är det vardagliga sättet dagboken är skriven på som gör att det är lätt att ta till sig berättelsen. Man får som läsare följa Lachlans vardagsbekymmer, förtvivlade tankar och upptäckter om att han kanske inte kände sin hustru så bra som han trodde. Han tänker tillbaka på saker som han gjort tillsammans med Susan och funderar över hur framtiden ska te sig för deras gemensamma dotter. Detta varvas med utdrag från diverse handlingar som Lachlan hittar i Susans dator.

I och med att det går ett rykte om att Susan hade ett förhållande med seriemördaren är tidningarna ständigt efter Lachlan för att ta bilder på honom och få intervjuer. Detta är något som Lachlan avskyr, men blir ändå på något sätt glad av att hitta en bild på sig själv i tidningen där han faktiskt ser rätt snygg ut. Lachlan känns väldigt trovärdig och mänsklig i sin osäkerhet och vånda.

Jag gillar den svarta humorn som ibland glimtar till. Men jag stör mig på en liten detalj gällande översättningen. På ett ställe i boken slår en kvinna till en man med en konsumkasse! Jaså, tänker jag; har de Konsum i England också? Knappast. Jag vill läsa texter som är översatta från ett annat språk till svenskan, inte texter som är anpassade till svenska förhållanden, tack.

En sak som gör att jag kan ifrågasätta sanningen av dagboken är dess korrekthet och detaljrikedom. Jag menar, när man skriver dagbok berättar man inte saker och ting in i minsta detalj och återger fullständiga konversationer man haft med andra människor. I alla fall gör inte jag det. Lachlan är dock författare, så det är kanske därför dagboken är så omfattande och detaljrik. Nåja, ”Det heligaste” är en annorlunda roman som jag varmt kan rekommendera.
2007-10-22 10:22
Lite speciell bok skriven i dagboksform. Underhållande i och för sig men den tog aldrig riktigt tag i mig. På slutet stressar författaren igenom en upplösning. Det hade varit roligare om denna upplösning hade pytsats ut lite under resans gång.
2011-01-25 19:47
En deckare om en man vars hustru fängslats för mord. Fastnade aldrig för boken utan tyckte att den mestadels var seg, ville bara läsa ut den för att börja på något bättre. Håller dessutom fullständigt med föregående talar Rosa " På slutet stressar författaren igenom en upplösning. Det hade varit roligare om denna upplösning hade pytsats ut lite under resans gång"

"

Skriv egen bokrecension till Det heligaste