Okänd soldat

Författare: Väinö Linna
Ämnesord: krig
Utgivningsår: 1954
ISBN: 9789150109276

Väinö Linnas klassiska roman om en kulspruteplutons öden under fortsättningskriget 1941-44. Romanen väckte livlig debatt när den utkom, skildringen är ärlig och osminkad. I dag räknas boken till de bestående krigsskildringarna från andra världskriget., Väinö Linnas klassiska roman om en kulspruteplutons öden under fortsättningskriget 1941-44. Romanen väckte livlig debatt när den utkom, skildringen är ärlig och osminkad. I dag räknas boken till de bestående krigsskildringarna från andra världskriget.
Medelbetyg: 3,82 (11 röster)
Bok recensioner av Okänd soldat :
2003-12-17 16:55
Boken är ett absolut måste för alla finländare! Det skildrar på ett mycket realistiskt sätt fortsättningskriget i Finland.
2004-04-21 20:59
"Absolut måste för alla finländare" säger Nillis. Det vet ja inte. Jag är finsk o bor i Finland, men går i svneskspråki skola. Alla som läser modersmålinriktad fiansk tvingas läsa dem. Jag med dem andra.

Jag upptäckte faktiskt att den inte var så hemsk! Långt ifrån faktiskt! (Bort med fördomarna alltså.) Personer som Hietanen och Rokka är helt enkelt underbart sympatiska. Hietanens död fick mig att gråta.

Om man kan fisnka är denne bok nog läsvärdare på finska pga ursprungliga dialekten. Översättningen är dock rätt lyckad.
2004-07-09 23:08
När man vant sig vid berättarstilen och de språkliga vändningarna blir det svårt att sluta läsa. En fascinerande skildring av krigets umbäranden, men också av det lilla goda som männen i boken lyckas få ut av sitt öde.
2005-08-05 15:32
Temat är naturligtvis mycket viktigt. De flesta i min ålder, mig själv inberäknad, vet allt för litet om Finlands historia. Det talas bara om andra världskriget ute i Europa och allt för litet om våra egna krig, trots att de är lika viktiga, om inte viktigare, eftersom vi inte kan förstå dagens Finland om vi inte känner till historien. Det är också viktigt att vi får en någorlunda objektiv bild av händelserna och inte bara idealiserande hjältebeskrivningar. Linna har lyckats ge en verklighetstrogen bild av krig som skiljer sig markant från Topelius och Runebergs skildringar. Trots detta är inte Okänd soldat mindre nationalistisk än Fänrik Ståls sägner. De är bara väldigt olika. Båda väcker en stolthet hos mig över att vara finländare.

Översättningen av Okänd soldat är sällsynt välgjord. Det märks att översättaren tänkt och inte bara återgivit direkt. Men det var inget lätt arbete eftersom en stor del av språket i originalutgåvan går på finska dialekter som inte har någon motsvarighet i svenskan. Översättaren har skickligt flyttat hemorterna till Svenskfinland och använder några av våra färgstarkaste dialekter, från Österbotten och Östra Nyland. Han har både tänkt på den svenska och den finlandsvenska publiken vilket lett till huvudbry i synnerhet i fråga om vapenterminologin. Översättaren har valt en kompromisslösning där finlandssvenskan används i talspråket och i övrigt rikssvenskan. Denna lösning tycker jag inte är den allra bästa eftersom jag blandar ihop begreppen. Längst bak i boken har det också bifogats en lista över konstiga ord i dialekterna, framförallt för den svenska publiken. Jag hoppas att detta lett till att Okänd soldat också läses i Sverige eftersom jag märkt gapande hål i svenskarnas kunskap om Finland. En svensk lärare jag träffade i Göteborg trodde bland annat att Finland blivit självständigt från Sverige 1917.

Jag tycker att boken var bra trots att den beskrev litet för många diskussioner och strider. Den kunde gott vara hundra sidor kortare. Fast kanske den då förlorat något av sin charm att beskriva halvplutonens lidanden och glädjeämnen från början till det bittra slutet. Trots att Linna suger på samma karamell väldigt länge förlorar han aldrig den realistiska bilden och läsaren förlorar aldrig verklighetskänslan.

Jag tycker att Linna låter bli att besvara några av de viktigaste frågorna. Hur är det att döda en annan människa? Vad håller en uppe när man varit utan mat och sömn flera dygn? Romanen lämnar en med fler frågor än den besvarat men hoppeligen också med ett intresse för fosterlandet och historien och med en glädje över att man lever nu och i Finland.
2006-08-09 02:07
En total sågning. Handlar om för ontressanta saker för vad jag vill lägga ned min tid på eg, därför den här recensionen är så kort..
2006-08-29 19:02
Tidig sommar, 1941. En grupp unga män står någonstans i sydöstra Finland redo att gå till anfall mot världens största land. Där finns bl.a. den tystlåtne fänriken Koskela, den fnittrande soldaten Vanhala, den käcka Hietanen och den ständigt stretande kulsprute (eller maskingevärs) skytten Määtä. Dom flesta av dem vet inte vad som väntar dom. Och inget kan förbereda dom på det heller. För som officerarna säger: Ingen krigsmakt i världen kan rå på den finska "järnsoldaten". Med den lögnen går de ut i krig, mot en hopplöst överlägsen fiende.

Det som jag föll för i "Okänd soldat" är utan tvekan personlighetsskildringarna. Linna lyckas få till det på pricken i varje man, man riktigt ser soldaterna framför sig och förstår hur de tänker. Ett plus för att översättaren har valt att utskriva dialekter i boken, det ger extra realitetskänsla, men ibland har han tagit i för mycket, så när Hietanen pratar på för fullt så blir det ofta oläsliga delar. Men som helhet så lyckas den att av mig få en 4.
2007-05-21 21:38
Mkt bra krigsroman.
2010-04-07 19:54
Jag gillade boken starkt, visst kunde vissa stycken ha varit lite kortare, men jag tror att man lite tappat tråden då och inte sett soldaternas lidande på samma sätt.

Något som verkligen upprörde mig på ett sätt jag inte väntat mig var arkebuseringen av de två desertörerna mot bastuväggen. Jag blev riktigt obehaglig till mods av det och fick lägga boken ifrån mig någon dag som för att hämta andan.

Översättningen till svenska tyckte jag var väldigt lyckad och välgjord. Enda som irriterade där var att översättaren hade blandat ihop dialekterna något kapitalt. Jag hade mycket svårt att förstå var det var meningen att enskild person skulle vara hemma från.

Man blir stolt att vara finländare då man läser boken. Tänk att våra pojkar kunde ge Sovjet en liten knäpp på näsan och komma undan så pass "lätt" som dom gjorde.
2024-04-05 07:15
Okänd soldat är en bra bok men jag hade ett stort problem med den och det var dialogerna . Författaren gjorde enligt mig ett dumt val och gav soldater sin egna specifika röst. Jag försår iden bakom, syftet var att handlingen skulle vara ännu mer levande, att vi inte bara ska kunna se allt framför oss utan även höra alla ljud och att samtalen, jargongen inte ska gå mistes.

I ärlighetens namn måste jag medge att när jag har läst tidigare recensioner av boken så berkar många ha uppskattad det. Jag vet inte vad det beror på men för mig gick dialogerna helt förlorad. Jag har haft svårt att förstå ens vad de pratar om. Eftersom jag sällan hör finska begriper jag ändå inte dessa skillnader. Istället har detta förstört hela bokupplevelsen för mig . Jag gillade handlingen, författaren lyckades med uppdraget att skriva en ärlig bok som återger krigets alla fasor. Trots det blir betyget lågt för dialogerna gjordecattcen stor del av boken gick förlorat och det var inget nöje att läsa boken.

Handling & Tema 4:/5
Karaktärerna:3 /5
Miljöbeskrivning: 4 /5