Sekten

Författare: Peter Pohl
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9150105086

Sekten är den sanna berättelsen om en familj som slogs itu av en sekt. I boken beskriver Peter Pohl en verklighet som han återskapat efter telefonsamtal, tidningsartiklar, radioprogram och samtal med några av de inblandade. Berättelsen följer familjens liv under några märkliga år. En uppskakande läsning för alla som vill sätta sig in i hur tillvaron i en sekt kan te sig, och försöka förstå vilka mekanismer det är som får människor att ge sig in i ett sådant liv.

Medelbetyg: 3,83 (6 röster)
Bok recensioner av Sekten :
2005-06-19 00:10
En fyrbarnsfamilj som är som de flesta andra. En oförsiktig rörelse och ett glas som halkar ner på golvet. Glas splitter i den yngsta flickans ögon. Därefter skuld och kamp mot den svenska sjukvården. Gradvis dras familjen in i en kristen sekt. Tio år senare är familjen splittrad i två delar. Modern har äntligen lyckats ta tvillingsystrarna från sektens gård i Dalarna. Hennes man är fortfarande djupt engagerad i rörelsen och de båda sönerna står på faderns sida. Men hur hamnade de där? Vad hände som kom att splittra en familj så djupt och vad gömmer sig bakom de organiserade rörelser som säger sig verka för individernas religiösa frigörelse?

Våren 2005 låg äntligen Peter Pohls nya litterära verk på bokdiskarna. Med "sekten" gjorde han anspråk på att berätta den sanna berättelsen om förloppet när vanliga människor blir sinneskontrollerade. Pohl skriver agressivt mot både samhället och sektens ledare, Irja Ljusmark. Han utgår helt från moderns perspektiv och målar upp en mycket obehaglig bild av religiös kontroll. Boken är helt omöjlig att lägga ifrån sig, den är skriven nästan som utifrån ett journalistiskt perspektiv. Dock! Vem slåss författaren emot? När han gör sina uttalanden verkar han slåss mot en osynlig fiende. Jag behöver inte bli mer övertygad än jag redan är. Han skriver läsaren på näsan genom att hävda att både polis, rättsväsenden och media gör fel. Mycket har han säkert rätt i, men jag gillar inte den övertydliga tonen. Pohl förklarar uttryckligen "sanningen" och något utrymme för egna funderingar finns inte. Jag kan inte undgå att lägga märke till att de två barn som fortfarande står vid sin pappas sida, fullständigt fråntas sin uppfattning. För att en berättelse ska fånga mig bör den vara mer objektiv än denna är. Därför ger jag den endast en trea.
2005-09-19 14:30
Mycket intressant och spännande bok om hur en destruktiv, religiös sekt lyckas ödelägga en hel familj pga en liten, trivial olycka. Detta har vi ju sett på många olika håll - hur en människas vilsenhet och sökande efter något större kan få henne att så totalt utelämna sig själv, välja bort familj och vänner och helt hänge sig åt sekten och dess starka ledare. För mig är det en gåta men jag vet ju att det förekommer... I vilket fall som helst är det en läsvärd bok av en av mina absoluta favoritförfattare och trots att den inte ger en särskilt objektiv bild av händelseförloppet känns den ändå realisktisk och trovärdig!
2006-09-29 15:13
Ja, det är omöjligt att lägga ifrån sig boken. Man vill veta hur detta, om detta kommer att reda ut sig. Men somsagt den är lite väl övertydlig i sin form vilket jag också irreteras över.
2007-03-01 08:58
skrämmande. Inte lika vacker i sin hemskhet som de andra böcker av pohl jag läst men mer tydlig.
2009-06-23 17:37
sträckläste denna bok, totalt indragen i historian och Pohls speciella berättarteknik. Förstår inte alls kritiken att Pohl borde vara objektiv - det är ju en roman! Man måste göra skillnad på en biografi och en roman som bygger på en sann historia. Pohls uppgift är inte att vara journalist eller vetenskapsman , han är författare och tolkar en historia han fått ta del av. Boken återfinns under Hc på biblioteket, vill du ha en klassisk "sann" historia så kolla under Lz. Kan inte låta bli att tänka på Liza Marklund och "Gömda". Det är en intressant diskussion, och frågan om vad en "sann bok" är förtjänar att diskuteras, men jag måste säga att i detta fall tycker jag det är glasklart att Pohl inte är intresserad av en objektiv granskning utan vill göra en personlig skildring som just i kraft av att den är så personlig blir stark och slående. Objektivitet kräver distans - och med distans fjärmar du dig från det du ska berätta och du tappar närheten. Båda sätten är viktiga men man måste skilja dem åt. Sekten är ingen faktabok, det är en roman och en mycket, mycket bra sådan.
2009-12-27 10:01
Skrämmande inblick över hur sekter fungerar och hur svårt det är att gå ur dem. De utnyttjar svaga människor/familjer, för att sedan hjärntvätta dem. Mycket har man hört tidigare, bl.a. om Jehovas Vittnen och dylikt, men här fick man fördjupad kunskap.

Jag tror även terroristgrupper fungerar på samma sätt. Fattiga människor erbjuds en bättre framtid, men en dag vill ledaren ha något tillbaka av dem. Vad händer då? 11: e september, en utav de dagliga självmordsbombningarna, etc.

"

Skriv egen bokrecension till Sekten
Jag tar samma som hon..