Parasiten

Författare: Sofie Sarenbrant
Ämnesord: politik, mord, spänning
Utgivningsår: 2023
ISBN: 9789189585874

Brända kvarlevor av en kropp hittas en varm sommardag på Drottningholm. Vid offret finns en dödslista. Kriminalinspektör Emma Sköld är det sista namnet av fem. Parallellt med utredningen rullas ett tjugo år gammalt fall upp, där en mamma åkte till akuten med sitt spädbarn och hamnade i häktet. Vad har det förflutna med mordet att göra? Det är upp till Emma med kolleger att stoppa förövaren innan fler råkar illa ut. Och slutligen även hon själv

"Jag är redan på väg", säger han för sig själv och lossar ett snäpp på skärpet.

Sommarens ölkonsumtion har gjort sitt till, men vad ska man annars svalka sig med? Varenda luftkonditionering är slutsåld och de veka fläktarna är som ett skämt. Nyllet drar handen genom sitt rågblonda, kortklippta hår. Han överväger att ta en kaffe i farten när han passerar köket med grå soffor och ärtgröna sittdynor på stolorna, men låter bli. Plastlocken vid kaffemaskinen är några millimeter för stora för muggarna, vilket han fick erfara igår. Den numera brunfläckiga skjortan ligger skrynklig i papperskorgen under skrivbordet. Det är hundra gånger lättare att köpa en ny än att få en tid i tvättstugan på Söder. Han stryker över sin mossgröna pikétröja, som även den känns stram över magen efter den alldeles för korta semestern.

Bok recensioner av Parasiten :
2023-11-03 21:21
Parasiten är den elfte fristående kriminalromanen i Sofie Sarenbrants serie om kriminalinspektör Emma Sköld. Som vanligt levererar Sarenbrant. Det är en spännande berättelse med en samhällskritisk touch. Är det för lätt att döma föräldrar till fängelse där den bristande bevisningen kan ursäktas med att man har ett tydligt barnperspektiv?

Vi följer polisens arbete med att få fram vem mördaren är, men det är en kamp mot klockan. Tiden börjar rinna ut för dem som står med på dödslistan. Samtidigt följer vi mamman som mot sitt nekande dömdes till fängelse. Den berättelsen börjar med händelsen där hon åkte till akuten med sitt spädbarn och sedan görs nedslag genom åren tills de båda berättelserna möts.

Den här boken får utan tvekan högsta betyg. Ett extra plus för det läckra omslaget.

"

Skriv egen bokrecension till Parasiten