Lysande utsikter

Författare: Charles Dickens
Ämnesord: äventyr
Utgivningsår: 1860
ISBN: 9789187667404

Lysande utsikter är en bildningsroman av Charles Dickens som först publicerades som en följetong i All the Year Round från december 1860 till augusti 1861. Historien utspelar sig mellan julafton 1812, när huvudpersonen är ungefär sju år, till vintern 1840.

Lysande utsikter är historien om den föräldralöse Pip som i självbiografisk stil berättar minnen från barndomen till vuxenlivet, några år efter det att historiens stora konflikter är lösta. Historien har lånat drag från författarens eget liv, liksom från flera av hans andra romaner, då han hämtat inspiration från sitt liv och möten med andra människor.

Medelbetyg: 4 (4 röster)
Bok recensioner av Lysande utsikter :
2004-11-11 10:51
Lysande utsikter är en av Charles Dickens senare verk, och ett som av uppslagsverken benämns som ett av de tillfällen då han uppnådde sina högsta artistiska höjder. Hur det är med den saken vet jag inte, eftersom det är det första av Dickens jag läst. Historien kretsar kring en ung pojke, sedemera unga man, Pip, som lever under bedrövliga omständigheter, föräldralös och förtryckt av sin bittra storasyster. Hans enda ljuspunkt är systerns man, den godmodige smeden Joe. Under en promenad på myren träffar Pip på en förrymd straffånge som hotar honom och säger åt honom att skaffa mat och en fil till fotbojan. Pip stjäl då en pastej av sin syster och ger åt fången som sedan försvinner ur hans liv. Strax efteråt får Pip bli ofrivillig lekkamrat åt en rik men excentrisk kvinnas fosterdotter. Han gör detta men slås av den underliga atmosfären i huset.

När han blir äldre blir han plötsligt kontaktad av en jurist som säger att han ska uppfostras till en fin herre och att ekonomiska medel har ställts till hans förfogande. Varifrån pengarna kommer ifrån får han inte veta, men han avbryter sin lärlingsutbildning till smed och reser till London för att bli en herre med "lysande utsikter"...

Dickens har skrivit en mustig historia med massor av intressanta sidospår och en rad festliga bifigurer. Den excentriska miss Havisham, den cyniske juristen, hans originelle handläggare Wemmick och inte minst Pips förtrogne kamrat Herbert framstår som lysande personligheter. Språket är lättläst och flytande och de 480 sidorna tar man sig snabbt igenom. Samtidigt kan man säga att boken i likhet med andra brittiska romaner från samma tid (R L Stevenson, till exempel) handlar småsaker, men att atmosfären alltid framträder starkt. Lysande utsikter är ett trevligt sätt att slå ihjäl några timmar, och det finns gott om dråpliga avsnitt i boken. Och om man vill kan man fundera över hur mycket likheter och olikheter det finns mellan dagens samhälle och 1800-talets England, där civilsation och barbari går hand i hand.
2007-10-24 16:48
Romanen Lysande utsikter av Dickens

Boken handlar om Pip, eller Philip som han egentligen heter, som växer upp i ett fattigt hem med sin syster Mrs. Gargery och hennes man, Joe, som är Pips enda vän. Händelserna börjar när Pip en dag träffar en fånge som har rymt som hotar honom med att om han inte hämtar mat och en fil så ska han skära halsen av Pip. Efter den här händelsen så kommer många fler som vävs ihop i slutet, eller som helt och hållet utesluts trots deras stora betydelse för handlingen. Pip blir dessutom adopterad av en förnäm person som han inte känner eller ens vet namnet på, och med detta så flyttar Pip till London för att bli en person med "lysande utsikter".

Handlingen ovanför kanske inte avslöjar så mycket om vad boken handlar om, men boken är väldigt bra i sig och är självklart värd att läsa om man har tid över. Första gången man ser boken så kanske man skräms iväg för att den är så tjock och i början så kanske man inte tycker att det händer så mycket. Men när man har lyckats komma över halva boken så inser man att alla händelser som man tidigare har läst om kommer att flätas samman eftersom.

Dickens har i alla fall gjort ett mästerverk som alla borde läsa, för att det är både välskrivet, spännande och intelligent. Boken kommer man inte att glömma i första taget och det är ju trots allt en klassiker.

2013-05-13 17:57
En Dickensklassiker som tar oss med i historien om Pip, en föräldralös fattig pojke som plötsligt kommer upp sig och får chansen att leva som en ung rik man i London. Mycket levande karaktärer och trevligt berättad med en blandning av humor och allvar.
2017-10-23 22:15
Den här boken handlar om en unge pojke som heter Pip som berättar om sitt liv när han var lite till han bli stor och vuxen.

"