Jul i stora skogen

Författare: Ulf Stark & Eva Eriksson
Genre: Barnbok
Ämnesord: Julen
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789129681062

En julberättelse om dagen - en barnbok i 25 kapitel att läsa innan jul. Ulf Stark och Eva Eriksson i ett stämningsfullt juläventyr där djuren i Stora Skogen förväntansfullt väntar på att tomten ska komma.
Det är 1 december, den månad då barnen räknar dagarna till julafton. Men det vet inte Vrese, den ilskna gamla gårdstomten, eller Nina och Kain, kaninbarnen, som bor med sin talrika släkt i Stora Skogen. Än mindre vet de att de för första gången ska fira jul eller att tomten ska komma.

TOMTEN TILL S står det på enskylt som kommer med vindarna. Skylten har suttit på Vreses grind, för gårdens mark är till salu. Nu landar den hos kaninerna och läskunniga kråkor tyder den. Tomten ska komma, säger de, TILL S, det måste vara Stora Skogen. Kråkorna vet också att tomten kommer till jul. Vad jul är vet ekorrarna, som berättar att det är när man hänger vackra saker i träden, äter, dansar och sjunger.

Hos Vrese händer det märkvärdiga ting. Han ser en stjärna på himlen, större än alla andra. Den kommer närmare, förvandlas till en kvinna med ljus i håret och en kaffebricka! Hon säger: Du ska få ett barn. Nej förresten två! En idiotisk dröm tänker Vrese, och glömmer bort den.

I Stora Skogen väntar man på tomten! Kaninerna övar på hälsningsfraser och planerar maten till julbordet och alla funderar på hur man ska klappa, för det är tydligt att man ger julklappar. Skogens fåglar klär granarna med vildäpplen, glasbitar och fjädrar i alla färger. Men kaninbarnen Nina och Kain orkar inte vänta, de ger sig ut i vinternatten för att leta upp tomten och hamnar i en snöstorm. Ödet för dem till Vreses gård och plötsligt ser han två genomfrusna barn komma in genom grinden.

Detta är en alldeles, alldeles underbar julsaga i 25 avsnitt, som kan läsas varje decemberdag fram till juldagen. Ulf Stark har förenat klassisk komedi med saga och drama och skapat en berättelse alla måste ta till sitt hjärta. Almapris-nominerade Eva Eriksson har skapat ett hundratal ljuvligt fina färgbilder av världsklass. Boken är ett av Ulf Starks och Eva Erikssons mest glädjebringande och stämningsfulla verk.

Bok recensioner av Jul i stora skogen :

LillaPeggy 2018-12-04 13:06
Tomten till S står det på en skylt. Den har blåst in i stora skogen. Kråkorna vet vem den där Tomten är och att man dessutom firar jul. Ytterligare detaljer kring den där julen får de andra djuren av ekorrarna. Snart samlas man i kaninernas håla. Nu ska man se till att allt blir så bra det bara kan bli tills Tomten kommer. Men vad djuren inte vet är att Tomten är vresig. Han har just gått och lagt sig i hundkojan till en nedlagd gård. Han tänker då inte vara med och fira jul. Här finns gott om figurer, vilka är lätta att tycka om. Något mer som jag tycker om är de söta teckningarna - ofta täckande en hel sida. Kapitlen är korta, vilket gör att även den som inte riktigt skaffat sig läsvana kan hänga med och läsa ett kapitel om dagen tills det blir julafton. Men alla kapitel är däremot inte lika roliga.

Skriv egen bokrecension till Jul i stora skogen