Leah Quiller. Del 1, Begynnelsen

Författare: Ramona Fransson
Ämnesord: mord, spänning, poliser, våldtäkt
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789187779534

Del 1 av tre. Begynnelsen

Caroline von Steinberg är tjugo år ung, vacker, nygift och djupt förälskad i sin make och de väntar sitt första barn. Hon tar en promenad på godset ägor och vandrar genom fälten av solgul raps tillsammans med sin älskade hund. Himlen är sommarblå och för Caroline är lyckan total. Plötsligt blir allting svart och hon är fånge i en ond mans armar. Hon kan inte andas. När hon vaknar till för ett ögonblick är hon bunden till händer och fötter och försedd med munkavle. Nästa gång hon vaknar ligger hon på sjukhus. Barnet hon bar på är förlorat. Hennes underliv söndertrasat och hon får veta att hon lämnats att dö i ett dike. Hon väljer att utbilda sig till polis i hopp att kunna hjälpa andra offer och nu vid trettiofem års ålder är hon utvald till spaningschef för den nya sexbrottsroteln i Göteborg. Åren som polis har gjort henne djupt besviken på den urusla rättvisan för offer och nu gör hon det alla vill men ingen vågar, skipar rättvisa två gånger. Med sin nya identitet, Leah Quiller, letar hon samtidigt efter mannen som förstörde hennes liv och när hon hittat honom vet hon vad som ska ske.

Bok recensioner av Leah Quiller. Del 1, Begynnelsen :

BlommigaBarbro 2017-11-11 21:30
Det enda negativa jag kan säga är att den tar slut alldeles för fort. Men det är en trilogi så det gäller för mig att vara till tåls till mars 2018 när del två kommer. Jag har för många år sedan läst en annan bok av Ramona Fransson som jag kanske inte direkt var så jätteförtjust i, men jag kan glatt konstatera att hon har utvecklats mycket som författare. Boken är spännande, välskriven, dialogen vass. Innehållet är otäckt just med tanke på att den känns så verklighetsförankrad. Mest av allt tycker jag om karaktärerna och jag önskar nästan att det fanns en polis som Leah på riktigt. Vissa har kallat boken för rasistisk, men jag håller inte med om det. Jag är varken sverigedemokrat eller särskilt politiskt intresserad- men samtidigt kan man inte blunda för det faktum att det har blivit betydligt oroligare i samhället med det ena brutala överfallet efter det andra och bilbränder och annat elände. Och så var det faktiskt inte förr i tiden. På 80 och 90-talet arbetade jag natt utan någon större oro när jag begav mig hem, nuförtiden skulle jag aldrig komma att tänka på att lämna bostaden ensam efter klockan tio på kvällen. Jag vill ge en stor eloge till Ramona för hennes mod när hon skrev den här boken och jag väntar spänt på resterande böcker.
Jättefint uppläst av Gunilla Leining dessutom!
Mitt slutbetyg blir, en 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Skriv egen bokrecension till Leah Quiller. Del 1, Begynnelsen