Körflickorna

Författare: Alan Warner
Utgivningsår: 2001

När den katolska flickskolan åker på körsångstävling går ingen säker. Körflickorna är en rolig, halsbrytande och ibland skrämmande inblick i de unga småstadsflickornas liv, drömmar och förväntningar. I deras framtid väntar hårt jobb, hårda nypor och ett hårt liv, men under denna korta tid suger de märgen ur livet. Och inga lärare, pojkvänner eller nunnor kan hindra dem.

Sex katolska skolflickor åker till den stora, stora staden för att delta i tävlingsfinalen i körsång. Men de hormonstinna, frihetstörstande och egensinniga tonårsflickorna har andra planer för sitt besök. Med hjälp av sax omvandlas skoluniformen till kort-kort och det blir en resa fylld av sprit, sex, shopping, hamburgare och livets allvar. (Och knappt nån körsång alls).

En roman för alla dem som tyckt om Morvern Callar, Trainspotting, Fever Pitch eller nån av de andra brit lit-författarna. Ungt, hippt och samtidigt litterärt.

Medelbetyg: 3 (4 röster)
Bok recensioner av Körflickorna :
2003-11-09 21:29
Usch Usch, det här är det sämsta jag läst på länge, om det nu inte är den sämsta bok jag har läst. Varför jag nu läste klart den, men efeter ett par kapitel så "skummade" jag igenom den. Jag var väl nyfiken på ifall det skulle komma något slags bra slut, vilket det inte gjorde. Jag kan inte komma på en enda människa i min bekantskapskrets som skulle kunna tycka att den här boken är bra... Så mitt råd till er, läs den inte !!
2003-11-10 10:10
En totalt pinsamt dåligt historia!!
Ett bok som känns som om författaren sökt med ljus och lykta för att hitta så simpla, föråldrade och lättköpta skämt som möjligt!

Läses aldrig!
2004-02-05 16:36
Måste ju försöka dra upp medelbetyget på denna enligt mig eminenta bok! Jag tycker att den var både rolig, fartfylld och mycket berörande. Faktiskt en av min favoriter när det gäller skildringar av unga människors villkor, känslor och upplevelser. Jag kände verkligen med tjejerna och levde mig in i allt de hittade på. Det var lite svårt att hålla reda på alla tjejerna i början, men det var väl det enda negativa, och det är ju inte mycket!
2004-08-04 13:12
Den här boken gillar jag verkligen, så jag får väl sätta en femma för att dra upp betyget jag med. Jag har inte läst den svenska översättningen, men originalet är lite Fucking Åmål på skotska. Bättre än Morvern Callar, som väl är Warners mest kända bok.

"

Skriv egen bokrecension till Körflickorna