Uppdrag Sweet Tooth

Författare: Ian Mcewan
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789173374873

London 1970-tal. I Europa hotar oljekris och kalla kriget kastar sin mörka skugga över västvärlden. Efter Vietnamkriget och i efterdyningarna av den vänstervåg som svept över Europa efter 1968 behöver man en motbild.

På MI5:s huvudkontor pågår förutom rent underrättelsearbete även ett mer sofistikerat propagandaarbete. Som en del i det har man inlett Operation Sweet Tooth där man genom generösa stipendier rekryterar intet ont anande skönlitterära författare i hopp om att de med sina romaner ska bidra till denna motbild.

Den unga Serena får som nybliven och oerfaren agent inom MI5 i uppdraget att rekrytera författare till Operation Sweet Tooth. Hennes lott faller på den unge universitetsläraren Tom som genast nappar på betet. Men snart har Serena och Tom förälskat sig och inleder ett förhållande. Allt eftersom deras kärlek djupnar ställs Serena inför dilemmat att avslöja vem hon egentligen är.
Medelbetyg: 3,67 (3 röster)
Bok recensioner av Uppdrag Sweet Tooth :
2013-12-22 15:52
Berättelsen vinglar lite hit och dit. Många utläggningar om romanskrivande och läsande. Tar sig mot slutet.
2016-05-25 21:12
England i början av 1970-talet. Landet är lamslaget av politiska strejker samtidigt som IRA trappar upp terrorn och brittiska soldater dör i Nordirland. Dessutom är landet redan i chock efter det senaste decenniets spionavslöjanden i den akademiska världen. Ledande kretsar upplever att Sovjet flyttat fram sina positioner och att Storbritannien är ett huvudmål för spionverksamhet. Alltså agerar man utifrån den uppfattningen och ser agenter och kommunistsympatisörer överallt.

Den motvilliga matematikstudenten Serena ville hellre läsa litteraturvetenskap och efter att ha läst Solzjenitsyn skriver hon några artiklar i en studenttidning. Det räcker för att någon med kontakter ska få ögonen på henne och efter diverse turer får hon jobb på MI5, som underordnad kontorist. Även där uppmärksammas hon, på felaktiga grunder visserligen, men får en roll att spela i propagandakriget mot kommunismen. Hon får i uppdrag att kontakta en ung författare, Tom Haley, som man tror stöder de antikommunistiska idealen
Men boken är ingen klassisk spionthriller, det är en roman om kärlek, svartsjuka och svek, om skrivandets konst och läsandets art och att inget är vad det tycks vara...

Som så ofta visar det sig att en bok som man läser med tvekan och utan förväntningar är den allra bästa. Uppdrag Sweet Tooth är en fantastisk bok, den bästa jag läst på flera år. Bra story och språk, intressanta karaktärer och ständiga vinkningar till andra författare och litterära verk. Alltså en bildningsroman både litterärt och nutidshistoriskt. Dessutom är det en "bok i boken" á la John Irwing, Serena och därmed läsaren får ta del av Tom Haleys noveller och man kan lugnt säga att de sticker ut. Jag misstänker att Haley har åtskilliga drag av McEwan själv och att han lyfter fram några egna novelltankar i boken. Dessutom finns en intressant utläggning om "det viktade valets paradox", också kallat Monty Hallproblemet, en paradox som jag aldrig förstått mig på förrän nu.

Några svagheter finns, Serenas överordnade på MI5 känns inte helt trovärdiga och författaren fegar ur på slutet. Men som helhet högsta betyg och den rekommenderas å det varmaste.

"

Skriv egen bokrecension till Uppdrag Sweet Tooth