Förödmjukade och förne..
 F. Dostojevskij

1Q84: andra boken

Författare: Haruki Murakami
Ämnesord: filosofi, religion, kultur, äventyr
ISBN: 9789113034577

Kan vi verkligen säga att världen existerar så som vi uppfattar den? Hur är världen egentligen skapad? Hur samverkar det som nu existerar med det förflutna? Och hur påverkar nuet framtiden? Haruki Murakamis största litterära satsning någonsin utmanar vår uppfattning om sanning och tid - och vad som egentligen kan rymmas i en berättelse.

Aomame åker på motorvägen i en taxi. Hon har bråttom men fastnar i trafiken. Eftersom hon är försenad till ett viktigt och hemligt arbetsmöte får hon ett märkligt förslag av chauffören: att ta en trappa som leder ner från motorvägsbron. Hon tackar ja och kort därefter börjar hon känna sig frånkopplad världen utanför. I ett slag är hela hennes tillvaro förändrad och hon står snart inför grundaren av en religiös sekt.

Tengo är en ung man som vill uppfylla sin dröm om att bli författare. En vän till honom, som knappast är en särskilt begåvad författare, börjar allt mer att styra hans liv när hon bestämmer sig för att ställa upp i en litterär tävling. Till Tengo påstår hon att den bygger på egna erfarenheter, ändå tycks ingenting stämma. Plötsligt är det som om någon drar undan mattan för det han alltid tagit för givet är sanning.

På olika sätt möts Aomame och Tengo och de börjar sakta närma sig varandra. Det är som om de vore beroende av varandra. Men frågan är om det är möjligt för dem att någonsin mötas i den verkliga världen som de tror sig leva i. Kanske är det kärlek, eller så är det något som är mycket mer komplicerat än så.

Det här är andra delen i trilogin 1Q84.

Medelbetyg: 3 (2 röster)

Bok recensioner av 1Q84: andra boken :

stigh 2011-11-09 13:55
Här fortsätter berättelsen om Aomame och Tengos och deras desperata försök att få ordning på tillvaron i 1Q84: En värld som inte riktigt är sig lik. Detta är en rak fortsättning på romansvitens första del och greppet med att skildra de två huvudpersonernas beteenden i vartannat kapitel kvarstår. Aomame kämpar med att få rätsida på tillvaron och dras allt närmare en letal konfrontation med Sakigakes religiöse Ledare. Detta samtidigt som Tengo dras med de stora problem som följer av romanen "Luftpuppans” enorma försäljningsframgångar. Det blir nu också uppenbart att de båda huvudpersoneras öden är intimt länkade till varandra sedan barnsben. I slutet av boken (lite sent kan jag tycka) får man som läsare också en närmare inblick i ”Luftpuppans” innehåll och förekomsten av ”Little People”: små märkliga varelser som bygger luftpuppor och indirekt styr Sakigake.

Tyvärr tycker jag att romansvitens andra del är flera klasser sämre än den mycket lovvärda inledningen. Förvisso är del två nästintill befriad från de kvalmigt gubbsjuka objektifieringar och sängkammarskildringar som utmärkte del ett, men det finns dessvärre mängder av annat som stör läsupplevelsen. Utan att gå in på alla smådetaljer tycker jag att huvudproblemet ligger i berättargreppet som nu leder till väl många upprepningar av grundläggande fakta: om huvudpersonernas bakgrund, romanen ”Luftpuppan” och sekten Sakigake. Trots att det här är romansvitens kortaste del (400 sidor) blir den ofrånkomligt något av en småseg transportsträcka. Med en snygg cliffhanger alldeles på slutet lyckas Murakami ändå med konststycket att skapa visst intresse för fortsatt läsning. För trots att jag tycker att detta väldiga romanbygge nu börjar spåra ur på sina håll vill jag inte gå miste om hur Murakami ska lyckas få ihop alla utlagda trådar i slutänden. Men inte är det här stor litteratur precis.

trebor 2012-08-24 15:55
Murakami i högform, jag gillade allt med denna fortsättningen på trilogin, spännande väldigt romantisk och träffsäkra personlighetsskildringar. Den har ett bättre tempo än den första delen.

Skriv egen bokrecension till 1Q84: andra boken