Amerikansk pastoral
 P. Roth

Rismodern

Författare: Rani Manicka
Utgivningsår: 2004
ISBN: 9146200290

Ingenting i Lakshmis idylliska barndom kunde ha förberett henne för det liv som väntade henne. Som tonåring blir hon bortgift med den mycket äldre Ayah och tvingas flytta till Malaysia. Väl där inser hon att Ayah inte är den välbärgade man han utgett sig för att vara, utan en lägre tjänsteman med flera fordringsägare efter sig. I ett slag tvingas Lakshmi växa upp. Hon tar kommandot i huset och lyckas betala mannens skulder. Men den växande familjen vittrar sönder under lögner och falska förhoppningar och Lakshmi blir alltmer bitter.I de redan ansatta relationerna smyger sig ondskan in och andra världskrigets japanska invasion sliter upp ett sår i familjen som inte vill läka. Först långt senare, genom Lakshmis dotterdotter, kan familjen försonas.På ett magiskt och färgstarkt språk berättar Rani Manicka om en familj i Malaysia under 1900-talet. En på samma gång fruktansvärd och underbar, skakande och oförglömlig historia.Rani Manicka växte upp i Malaysia, men bor i dag i England. Rismodern som är hennes debutroman har sålts till 19 länder och tilldelats The Commonwealth Writers Prize för bästa debutbok.

Medelbetyg: 4,25 (4 röster)

Bok recensioner av Rismodern :

Nea 2004-05-27 11:24
En tjock lunta för den som vill resa in i en annan tid i en annan världsdel och dela en familjs levnadsöden under nästan 100 år eller fyra generationer. Boken har några sega partier, men är till stora delar lysande begåvat skriven! Personerna är otroligt fängslande och levande, liksom deras inbördes relationer, tidsandan och miljöerna. En författare som verkligen fått gåvan att kunna berätta en historia!

Nessa 2005-08-19 21:04
En fascinerande berättelse om en familj i Malaysia. Den är gripande och tragisk men samtidigt vacker. Personporträtten och miljöerna är väldigt detaljerade. Det känns nästan som att man är med i Malaysia. Anledningen till att jag inte ger boken en 5:a är att den aldrig påverkar mig känslomässigt. Den är jättebra, men den saknar det där lilla extra för att den ska nå ända upp till högsta betyg. Men det är en bok som växer med tiden och vem vet? Betyget kanske ändras.

daisyb 2006-03-20 18:55
Det här är verkligen en bok som berör. Det är inte bara ett historiskt dokument utan också en fängslande episk roman som spänner över fyra generationer. Berättarpositionen växlar och läsaren förstår snabbt att det ofta finns två sidor till varje berättelse.
Det är en sorglig berättesle men också full av värme och hopp.

Skriv egen bokrecension till Rismodern