Flickan och psykopaten - En bipolär historia

Författare: Isa Nordström Jönsson
Ämnesord: depression, övergrepp, våldtäkt
Utgivningsår: 2010
ISBN: 9789186539689

I december 1998 tackar jag ja till en middagsinbjudan från min chef och hans fru. Två år senare tvingas jag att flytta. Jag var mitt uppe i ett maniskt skov då jag började umgås med min chef och hans familj. Vår relation var vänskaplig och självklart jämlik. Jag kunde komma och gå som jag ville, trodde jag. Då jag till sist konfronterades med Mats mörka sidor och insåg att jag var i verklig fara var det redan försent. Mats ansåg att jag hade varit illojal mot honom - jag skulle straffas. Kampen mot bipolär sjukdom och traumatiska barndomsminnen var ingenting mot vad som väntade. I bokens andra del försöker jag bland annat att ge svar på vart man kan vända sig för att få hjälp om man utsatts för sexuella övergrepp i barndomen eller som vuxen. Vad händer då man polisanmäler en våldtäkt? Jag skriver om mina erfarenheter av bipolär sjukdom och om vägar tillbaka till ett helt liv igen, efter att ha utsatts för hot, trakasserier och sexuellt våld.
Medelbetyg: 4 (3 röster)
Bok recensioner av Flickan och psykopaten - En bipolär historia :
2010-09-23 11:59
Köpte boken eftersom jag var intresserad av att få veta mer om bipolär sjukdom. Ur den synvinkeln var den något av en besvikelse. Författaren skriver om sig själv, om delar av sitt förflutna och sjukdomen finns med i bilden men inte mer. I del två av boken står det sedan lite mer om sjukdomen.
MEN, detta är den enda bok som jag någonsin har sträckläst. Historien är vardaglig och helt sjuk på samma gång. Författaren har skrivit ner allt precis som hon minns det och det är en hisnande historia man får ta del av. Spännande, fruktansvärd, man blir arg och upprörd.
Författaren kallar sig Åsa i boken. Åsa börjar umgås med sin chef som visar sig vara psyko- eller sociopat. han får gradvis alltmer kontroll över henne. Men det han inte vet är att Åsa går bakom ryggen på honom då hon försöker hjälpa hans fru ur sitt helvete. Mats, som chefen heter upptäcker deras planer och straffar Åsa på ett fruktansvärt sätt. Sedan får man följa hennes "flykt" från honom och hur hon återhämta sig. Glimtar ur Åsas barndom kommer fram och gör historien och Mats svek än värre.
Trots att boken är fruktansvärd grät jag av, kanske inte lycka men någon sorts glädje då jag läst klart.
2010-10-03 17:51
Spännande hemsk och tragisk bok där jag trots detta kommer på mej själv med att både le och skratta emellanåt.
Berättelsen är skakande, man får följa författaren under en tid i hennes liv då hon började umgås med en man som hon senare kom att misstänka var psykopat. Mannen snärjer henne på psykopaters vis och får henne att tro att allt är hennes eget fel.
Boken är upprörande och gripande samtidigt som den visar på hur man kan komma tillbaka igen efter psykiska och fysiska övergrepp och psykisk sjukdom. Mycket stark!
2010-11-23 16:10
Beställde boken efter att ha läst om den här. Jag håller verkligen med om att det är en jättebra men hemsk bok. En väldigt stark skildring av hur en ung tjej (författaren själv) utsätts för fruktansvärda saker av en man som hon såg som sin vän och som dessutom var hennes chef! Hon skriver också om sin sjukdom, bipolär 1. Intressant för jag visste inget om den innan.
Många tankar väcktes av denna bok. Den är spännande och gripande. Hade fått fem poäng av mej om det inte var för att jag stötte på en del fel i texten som var lite irriterande. Men ändå som sagt en jättebra bok som jag verkligen rek. En kompis till mig som varit gift med en psykopat som slagit och våldtagit henne har lånat den. Hon tycker att den har hjälpt henne vidare. Det finns många bra råd i den andra delen av boken.

"

Skriv egen bokrecension till Flickan och psykopaten - En bipolär historia
Allt ska bli ditt