Författare: Helena Dahlstrand
Ämnesord: hälsa, kärlek, förlossningsskada, allergi
ISBN: 9789197873000

"Plötsligt går allt på tok för fort! Fostervatten forsar ut i rummet, barnets hjässa tränger fram och krystvärkarna förvandlas till okontrollerbara kramper.
Något är fel. Vad händer? Jag fylls av en överväldigande, skrämmande smärta och hör mig själv skrika efter smärtlindring.

Lite drygt en timme efter förlossningen började den ändlösa vandringen i sjukhusets korridorer, som skulle komma att bli vår vardag efter den dagen."

Älskade ungar är en berättelse om att leva med barn som har särskilda behov i familjen. Författaren Helena Dahlstrand är musiker, skribent och trebarnsmamma. Berättelsen baseras på 12 av hennes egna sånger och är skriven utifrån Helenas perspektiv som mamma.

Bok recensioner av Älskade ungar :
2010-03-22 18:22
Recension av Helena Dahlstrands Älskade ungar

Detta är andra upplagan av boken, utkommen på författarens eget förlag Duo Dito Förlag 2010.

Första upplagan utkom på Gravander & Widerlöv Förlag 2000, då hette Helena Simonsson i efternamn.

Helena Dahlstrand är trebarnsmamma, musiker, skribent och regissör. Hon håller även skrivarkurser.

(Boken har jag fått av författaren själv, för att läsa och recensera)

Eftersom detta är andra upplagan så utspelar sig handlingen från barnens födelse och slutar när de är cirka åtta - tolv år gamla. Sanna är huvudkaraktären i boken.

Helena och hennes man önskar sig en stor familj. Lyckan är stor när Helena är gravid med deras första barn. Efter en normal förlossning föds lilla Sabina (Bina). En liten tjej som utvecklas som hon ska och blir en glad, pratsam och social liten tjej.

Helena blir gravid igen. Denna gång mår hon illa under hela graviditeten, hon drabbas även av högt blodtryck. Förlossningen går inte lika bra som förra gången, den drar ut på tiden, men när det äntligen är dags går förloppet för snabbt. När barnmorskan sticker hål på fosterhinnan sprutar vattnet ut och barnets huvud syns. Det blir en riktig traumatisk förlossning, där den lilla flickan bryter vänster arm, båda nyckelbenen och den högra armen är förlamad. Flickan får namnet Sanna och när hon föds är Sabina cirka två år.

Sanna utvecklas inte som hon ska. Hon är sen med det mesta och det blir många turer till läkare och barnhabiliteringen. Tyvärr ganska resultatlösa besök. Helena blir gravid igen och denna gång blir det en liten pojke, som får heta Stefan. Lille Stefan kräks upp nästan allt han får i sig och han går inte upp i vikt som han ska. Men ingen kan komma på vad det är som är fel. Nu har familjen tre små barn, varav två som inte utvecklas som de ska.

Helenas man får jobba extra mycket, medan Helena får ta hand om barnen och sköta kontakten med sjukvården och myndigheterna. Något som tar mycket på hennes krafter. Hon känner sig många gånger helt maktlös. Känner att de hon vänder sig till tycker att hon är en otålig, jobbig och gnällig mamma. Tur så har Helena begåvats med en ordentlig talförmåga och har lätt att ta kontakt med folk. Tillsist lyckas hon äntligen få diagnoser på båda sina yngsta barn. Men tro inte att kampen är slut för det. Nu börjar kampen om barnomsorg och extrahjälp för barnen. Läs boken så får ni reda på hur det går.

Detta är verkligen en bok som berör. Jag blir väldigt arg och ledsen när jag läser hur Helena hela tiden får kämpa för att göra sig trodd inför sjukvården och myndigheterna. Tårarna rullar ner för kinderna när jag läser om Helenas oro och när ingen vill förstå den. Boken är så känslosamt och poetiskt skriven. Det går inte att undvika att bli berörd.

Varje kapitel slutar med en sång som Helena skrivit om sina känslor under denna period. Sångerna finns nedladdade i mp3-format på www.duodito.se . Detta är inte bara en bok för föräldrar med sjuka barn. Alla kan läsa den för att förstå hur vissa familjer tvingas kämpa för att deras sjuka barn ska få rätt vård och hjälp. Jag vet att Helena, med hjälp av Sanna skriver på en fortsättning. Där läsarna får veta hur barnen har utvecklats och vilken hjälp de fått. En bok som jag verkligen ser fram emot att läsa.

Betyg 5/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

"

Skriv egen bokrecension till Älskade ungar