Rött stoft

Originaltitel: Red bones
Författare: Ann Cleeves
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9100122750

När en ung arkeolog vid utgrävningar på Whalsey, en av de mindre Shetlandsöarna, hittar kvarlevor av en människa, blir öborna förbryllade. Är skallen ett fornfynd eller något av senare datum? Kort därefter skjuts en äldre kvinna till döds i en mystisk olycka. Polisen Jimmy Perez kallas till platsen av kvinnans sonson, Sandy Wilson, som också är kollega till Perez.
Det ödsliga landskapet och det vidsträckta havet har frambringat ett obändigt och hemlighetsfullt folk. Mima Wilson hade varit en enstöring, hon hade sin mark, sin stolthet och sin familj. Men varför reagerade hon så märkligt på det arkeologiska fyndet? När Perez inleder sin undersökning bland lokalbefolkningen finner han två släkter som sedan generationer legat i fejd med varandra och vars avund, snikenhet och förbittring delat samhället i två läger. Han känner sig ensam och osäker, omgiven av främmande människor, långt hemifrån. När den tidiga våren sveper in ön i en klaustrofobisk dimma inträffar ytterligare ett dödsfall. Jimmy Perez inser att gamla hemligheter måste fram i ljuset om en mördare ska kunna hindras att slå till igen?
Medelbetyg: 2,83 (6 röster)
Bok recensioner av Rött stoft :
2009-06-28 11:05
För tredje gången är vi tillbaks på Shetlandsöarna i sällskap med Jimmy Perez. Vi sugs in i miljön och huvudpersonernas psyken. Inte så väldigt spännande kanske, men definitivt en rik upplevelse.
2010-01-15 19:43
Ännu en lågmäld, mysig deckare förlagd till Shetlandsöarna. Den här gången tyckte jag att det var lite svårt att hålla reda på släktrelationerna men det kan vara jag som var okoncentrerad i början.
2011-04-08 12:34
Har inhandlat alla Cleeves böcker och det här råkade bli den första jag skulle läsa. Men ve och fasa vilken tråkig och intetsägande bok.. riktigt riktigt länge sen jag läste en så dålig bok. jag ska skänka bort resterande böcker utan att läsa dem.
2016-02-24 19:21
Läste en bok av Cleeves för några år sedan men blev ingen supporter. Tänkte ge författaren en ny chans efter att ha sett den fina TV-serien Shetland som bygger på Cleeves´ böcker/karaktärer. Kan konstatera att tv-serien är bättre än böckerna. Väldigt seg bok med väldigt mycket funderingar hos de olika personerna, mycket långtgående sådana. Verkar vara så att läsaren inte ska tänka så mycket själv. Finns i varje fall inte utrymme för det. Språket känns lite amatörmässigt. Läs istället t.ex Caroline Grahams böcker, som är förlaga till tv-serien Morden i Midsomer.
2021-02-12 18:18
Vid en utgrävning på ön Whalsey, en av Shetlandsöarna, upptäcker arkeologerna kvarlevor från en människa. De tror att det är ett medeltida skelett, men en av byborna reagerar kraftigt på fyndet. Dagen efter återfinns hon död, mord eller olycka? Hennes sonson Sandy är polis och tillsammans med sin chef Jimmy Perez försöker de bringa klarhet i vad som hänt och varför. Men dimridåerna ligger täta inte bara över de regniga och vindpinade öarna utan även utredarna famlar i blindo. Så inträffar ett nytt dödsfall och gamla konflikter som sträcker sig ända tillbaka till andra världskriget börjar uppdagas...

Bibblan har varit stängd och jag har fått kolla i våra egna bokhyllor som förvisso är omfångsrika nog. Jag läser sällan deckare men gjorde ett undantag för en av hustruns böcker, främst för att den utspelas på Shetlandsöarna och inte som brukligt i en stad. Rött stoft är en fristående del i författarens Shetlandskvartett och jag upplever den som en tämligen traditionell deckare med vibbar åt Morden i Midsomer-hållet. Lyckligtvis klarar Cleeves att hålla sig på mattan vad gäller våld och blodiga detaljer, två mord på 378 sidor kan även jag stå ut med. Själva storyn är okej även om jag känner mig lite frågande över hur vissa av karaktärerna skildras. Men hellre det är stereotyper. Osannolika detaljer i skeendet hör krimlitteraturen till så det får jag leva med. Desto bättre är skildringen av människor, djur och miljö, det karga och väderberoende landskapet blir levande för läsaren.
Böckerna är också grunden till TV-serien Shetland, som jag dock inte sett.

"

Skriv egen bokrecension till Rött stoft