Så dumt

Författare: Mia Törnblom
Ämnesord: depression, hälsa, psykologi, kärlek, spänning, ungdom
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9137132369

Köp boken bookoutlet

Efterlängtad självbiografi av Mia Törnblom! De flesta vet redan att Mia Törnblom har ett stökigt förflutet, men först nu berättar hon hur det verkligen var. Så dumt! är hennes efterlängtade självbiografi - en personlig berättelse om hur hon har tagit sig från djupaste självförakt till att respektera och älska den hon är.
Mia Törnblom hade en lycklig barndom och var den förnuftiga, populära och söta tjejen som alla tyckte om. Men även om självförtroendet var bra, så saknades den inre tryggheten, vissheten om att hon dög precis så som hon var. Viljan att bli smal ledde till att hon provade bantningstabletter som innehöll amfetamin och snart var hon fast i drogträsket.
För elva år sedan var hennes tillvaro kantad av kriminalitet, missbruk, våld och sorg. Men en dag, när hon befann sig på botten, vände allt. Hon insåg att hon måste välja mellan att dö eller att överleva. Smärtan över den hon själv hade blivit var starkare än suget efter droger och hon fick äntligen kraft att göra vad som krävdes för att vända sitt liv.
Så dumt! tar sin början under Mias sista dygn som aktiv narkoman och beskriver med både insiktsfullhet och humor hur hon blev nykter och drogfri. Numera lever hon ett harmoniskt liv och drivs av sin starka vilja att visa människor att all förändring är möjlig. Alla kan lära sig att älska sig själva och att vända mörker till ljus. Det är hennes egen livssaga ett enastående bevis för!

I tystheten bestämmer jag mig för att från och med nu göra allt jag kan för att fortsätta vara drogfri , jag vill inte vara hemlös , jag vill aldrig någonsint mer vakna upp och känna abstinens efter heroin , jag vill inte umgås med en massa idioter, jag orkar inte längre. Jag tycker om att knarka, jag älskar känslan av att vara riktigt ordentligt påverkad av heroin, det är den skönaste känslan som finns, det är lycka och himmelrike , men jag orkar inte med konsekvenserna längre. Jag orkar inte med all skit det för med sig. Tystnaden väntar inte på oss utan på terapeuterna . Men hon säger inget, inget om vad vi ska eller kan försöka göra för att bli en av dem som klarar sig. Hon har delat ut lotterna, vi får se vilka som vinner. Som för att byta ämne säger Christer plötsligt:
'' jag har bestämt mig för att göra det på riktigt, jag har börjat be! Jag hör det i duschen ''
Jag tänker att kan han göra det så kan fan jag också.

Medelbetyg: 4,17 (6 röster)

Bok recensioner av Så dumt :

Freddi 2008-10-22 00:40
I sina två tidigare böcker "Självkänsla nu" och "Mera självkänsla" agerar Mia Törnblom livstilscoach och textledes föreläsare. Då och då låter hon oss ana sin historia - men aldrig mer än nödvändigt för att lyfta fram det hon vill uträtta. I "Så dumt" berättar hon hela historien. Hur hon genom dålig självkänsla stegvis hamnade i ett drogberoende som till slut var ohanterligt. Hur hon lurade och sårade andra och blev lurad och sårad, slagen och förtryckt. En dag fick hon nog och angav sig själv till polisen och hamnade på behandlingshem. Långsamt påbörjade hon vägen tillbaks till livet genom 12-stegsmodellen och engagerade terapeuter och familjemedlemmar. Ytterst få heroinister lyckas ta sig ur sitt beroende - men Mia lyckades.

"Så dumt" är en starkt gripande bok som gick rakt in i hjärtat. I denna självbiografiska bok som hade kunnat vara självömkande, sensationslysten eller bitter - finner man bara smärtsamt ärlig självrannsakan och beundransvärd ödmjukhet. Och de två tidigare böckerna ställs i ett tydligare ljus. Man ser 'varför' och 'hur' och alla de vettiga och förnuftiga tankar som Mia förmedlat i sina tidigare böcker blir nu otvivelaktigt helgjutna. Mia ger aldrig ett råd som hon inte lytt själv, hon förväntar sig ingen förändring hon inte genomgått själv. Hon har varit längst bort på bägge sidorna i en människa och visar att den resan är möjlig.
Man gör inte som Mia Törnblom säger, man gör som hon gör.

Mia läser för tredje gången in sin egen bok och blir bättre för varje gång. Faktum är att förändringen från första till tredje boken är som en analogi för allt hon står för. Våga, visa, vinn. Hon har även gjort valet att i tredje boken använda kompetenta inläsrae - när hon inte läser själv - vilket också är en positiv förändring från förra boken.

koala_75 2009-08-23 11:52
Mia skriver på ettt levande språk till skillnad från många andra biografier man läst. Ändå är det ingen sträckläsar bok som är min måttstock för hur bra boken är.

snoshat_bag 2010-08-24 17:31
Jag lyssnade på ljudboken och jag tyckte att det var riktigt bra,
Lyssnade hela tiden, När jag låg i badkaret eller tog hand om disken.
Väldigt spännande ha lyssna på hur livet som narkoman kan vara.
Den här boken lämnar mig men en tankeställare och en ny syn på missbruk. En stark 5a från mig =)

bonadea 2013-05-03 23:56
Mia har verkligen varit på samhällets botten men hon har lyckats komma upp och bygga upp sitt liv. Hennes erfarenheter har gjort henne starka och nu hjälper hon andra människor att bygga upp sin självkänsla. I så dumt! Berättar hon sin live story, hon är ärlig, och förskönar inte och skäms inte. Mia är narkoman och i denna självbiografi visar hon en verklighet som är overklig för många medan för andra en självklarhet.
Mycket bra bok !

sgs 2015-03-29 17:32
Fängslande, skrämmande om hur livet som narkoman i Stockholm är, samtidigt som boken ger en inblick i svårigheterna att bryta beroendet och bli drogfri och komma ut i "normala" samhället.

Bra skriven - är verkligen en sträckläsningsbok.

Vad som jag blev lite störd av (som förälder) är hur författaren höjer knarket till skyarna som det mest fantastiska man kan prova på. Visserligen beskriver hon även helvetet med abstinens och att så många dör av sitt missbruk.

Läs fler recensioner här

Skriv egen bokrecension till Så dumt