Stolthet och fördom

Författare: Jane Austen
Ämnesord: kärlek
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9137129732

Stolthet och fördom är Jane Austens mest berömda roman, enligt mångas mening hennes mästerverk. Titeln har hon valt med största omsorg - det är egenskaper som i olika grad karakteriserar bokens två huvudpersoner och som bidrar till att forma deras öden. Den fördomsfulla Elisabet Bennet och den stolte mr Darcy - de två utkämpar en privat strid medan Elisabets mor, den energiska mrs Bennet, försöker få sina döttrar lyckligt gifta.

Den kvicka och klarögda Jane Austen deltog ivrigt i den visiter, tebjudningar, middagar och baler, välsmidda ränker och förtjusande intriger som skapade spänning i 1700-talets engelska högreståndsmiljö. Det är en idyll som hon med utsökt stilkonst, med road och roande iakttagelseförmåga målar upp i sina böcker.

"Det är en allmänt erkänd sanning, att en ogift man, som är i besittning av en vacker förmögenhet, måste vara i behov av en hustru."

"- Är han gift eller ogift?
- Ja, kan du tänka dig, ogift! En ogift, mycket förmögen man; fyra eller fem tusen pund om året. Vilka härliga utsikter för våra flickor!
- Hur så? Vad angår det dem?
- Kära du, svarade hans hustru, nu är du verkligen dum! Du förstår väl, att jag tänker på att han skall gifta sig med en av dem.
- Är det hans avsikt, då han bosätter sig här?
- Avsikt! Hur kan du prata så fånigt? Men det är mycket troligt, att han blir kär i en av dem, och därför måste göra honom ett besök, så snart han kommer.
- Det tycker jag inte är skäl till. Du och flickorna kan ju fara dit, eller du kan låta dem fara ensamma, vilket kanhända vore ändå bättre, ty då du är lika vacker som någon av dem, skulle det kunna hända att mr Bingley tyckte bäst om dig av hela sällskapet."

"Men du håller förstås alltid på Lizzy. - Ingen av dem har mycket att komma med, svarade han, de är enfaldiga och okunniga som alla flickor, men Lizzy är verkligen en smula intelligentare än sina systrar."

Medelbetyg: 4,33 (6 röster)
Bok recensioner av Stolthet och fördom :
2007-02-22 01:01
Stolthet och fördom

Boken stolthet och fördom är dels en självbiografisk roman som utspelar sig under 1700-1800-talet i södra England. Författaren Jane Austen skriver om den verkliga familjen Bennet, om deras levnadsvillkor i medelklassen. I familjen Bennet består det av Mr Bennet, Mrs Bennet och deras fem döttrar.

Kan man ändra sin åsisk om en stolt envis man?
Elisabet Bennet är den näst äldsta dottern i familjen Bennet, hon är en fördomsfull och stolt kvinna med starka åsikter vid ung ålde, Hon vill inte göra vad samhället förväntar av henne, nämligen gifta sig. Den fördomsfulla Elisabet möter den stolte godsherren Mr Darcy som tjänar förmögenheter. Vid deras första samtal började dem sträva om vem som hade rätt om, vad maten till kärleken var. Det slutade med att Elisabet gick iväg med en bestämd negativ ton emot Mr Darcy. Elisabets äldsta syster Jane Bennet, trodde inget ont om någon människa. Hon försökte visa Elisabet att Mr Darcys beteende måste ha en anledning. Elisabets fördomar om Mr Darcy växer på grund av hans präktighet och rykten av Mr Wickham. Mr Wickham är officerare som har mist sin förmögenhet på grund av Mr Darcy. Elisabets reaktion av samtalet med Mr Wickham, om Mr Darcy var inte förvånade. Men ur detta hat växer kärleken fram. Sanningen segrade till slut och Elisabet såg att Mr Darcy inte var så stolt av sig, utan var en harmonisk man. Jane Bennet hade rätt om Mr Darcy han var inte stolt, han var snäll innerst inne.

Den här boken är en riktig klassiker och borde läsas av alla enligt mig. Även fast boken utspelar sig på 1700-1800-talet tycker jag den är intresseväckande. Språket är lite gammaldags och kan vara svårt att förstå mellan åt, men utöver är det en lätt bok. Miljö är beskriven väldigt detaljerat vilket gör att man får en bra bild av omgivningen. Man vill visa i boken ”stolthet och fördom” att man inte ska döma hunden efter håret. Men det negativa med boken är att den är lång och det kan göra att man blir uttråkad av läsandet. Utav det, tycker att den är generellt bra. Jane Austen är en riktigt bra författare för att hon själv har upplevt det hon berättar om.
2010-02-11 19:54
Stolthet och fördom

2010-08-17 11:40
Man har hört så mycket bra om denna bok att jag blev lite besviken, Det känns lite som handlingen står still.. Men ändå är den bra
2012-12-18 17:33
Jag läste Stolthet och Fördom första gången när jag var fjorton år. Och jag var helt fast. Det var den första klassikern jag läste och den väckte mycket av mitt litteraturintresse. Jag minns hur förvånad jag var över att en roman som är 200 år gammal fortfarande kunde vara så bra. Den sträcklästes då, och har sträcklästs fler gånger sedan dess.
Det finns lite smått sega partier, men hålls uppe av Austens fantastiska språk. Jag har läst fler av hennes böcker efteråt, men stolthet och fördom är trots allt favoriten.

"

Skriv egen bokrecension till Stolthet och fördom