Författare: JRR Tolkien
Genre: fantasy
Ämnesord: fantasy
Utgivningsår: 1954
ISBN: 9789119129819

"Sagan om de två tornen" är den andra delen i Trilogin om Härskarringen - en av vår tids märkligaste, mest lästa och älskade litterära storverk.
Den lille hoben Frodo och hans följeslagare är på väg mot Mordor för att förgöra den ödesdigra ringen som kan förvandla gott till ont. På äventyrliga stigar når de allt längre in i Skuggornas rike och möter både vänner och fiender. Samtidigt rustar den onde trollkarlen Sauron till krig. Hans armé av orcher, vålnader och monster är redan på marsch medan de vita trollkarlarna, de stjärnsjungande alverna och de godmodiga hoberna samlar sig till förtvivlat motstånd.
Medelbetyg: 3,88 (25 röster)
Bok recensioner av Sagan om de två tornen :
2006-08-04 10:26
Fortsättningen på "Sagan om Ringen", och precis som med föregångaren och "Bilbo" känner jag otroligt mycket för "Sagan om de två Tornen": Midgård som värld med tillhörande karta, karaktärernas - främst hobernas - charm och mysfaktorn i den underbara översättningen. Uppföljaren har inte samma omedelbara grepp, men sättet som Tolkien utvecklar sin värld och sina karaktärers äventyr kunde inte ha gjorts på ett bättre sätt. Långsam? ja - Tråkig? aldrig, om man uppskattar Tolkiens mästerligt uppbyggda värld. Otroligt lätt att nörda ner sig i!
2007-06-04 16:26
Den här boken skulle gjorts om till en mer spännande bok med mer action!
2007-07-23 13:14
Sagan om de två tornen är den andra delen i Tolkiens trilogi om Härskarringen.

”Frodo och Sam är på väg mot Mordor för att förstöra Ringen en gång för alla. På väg dit möter de många fiender och tvingas genomgå svåra prövningar. Samtidigt rustar Sauron för krig, men inte nog med det; Saruman har förrått den goda sidan och anslutit sig till Sauron och rustar även han för krig i syfte att erövra Midgård (den världsdel där berättelsen utspelas). Man får följa de godas förkämpar i kampen mot Saruman”.

Sagan om de två tornen är en bra och spännande fortsättning på Sagan om ringen. Ringens brödraskap är nu splittrat och man får följa medlemmarna på olika håll. Handlingen cirkulerar mest kring färden mor Mordor och bitvis kan tempot kännas en aning lågt. Historien är mycket detaljerad och miljöbeskrivningarna väldigt bra.
2007-10-26 19:59
Otroligt seg i början, men mot slutet blir den spännande.
2008-01-13 18:41
jag håller inte med de tidigare recensenter som beskriver den som seg. det är viktigt som i alla triologier att man läser böckerna i ordning. först då kan man se den komplexitet som finns i denna triologi. boken är kanske ingen nybörjar eller förstabok liksom att das kapital kanske inte är en bra bok för någon som inte innehar någon sociologisk kunskap eller erfarenhet. att ha referenspunkter till det man läser är lika viktigt som att kunna tolka bokstäverna och meningarna som en berättelse
2008-02-02 12:27
Bok nummer två är den svagaste av böckerna i triologin. Dock läsvärd, men man väntar på något sätt till den sista boken när man läser den här. Det blir lite för segt emellanåt.
2008-03-09 12:38
Ändrar mitt betyg nu efter att ha lyssnat på boken. Mycket bättre nu för det blv ett annat flyt i boken än när jag läste den.
2009-04-05 20:10
Den är bra men väldigt lång. Utdragen och ändå så händer inte så mycket.
2010-01-28 18:31
Den var bra och intressant. Bättre än filmen.
2011-10-18 11:51
I den andra delen har brödraskapet splittrats och man får följa tre parallella historier i olika kapitel. I "tredje boken" (bokens första del) blir Boromir dödad och Merry och Pippin blir tillfångatagna av orcher. De förföljs på flera dagars avstånd av Aragorn, Legolas och Gimli. Merry och Pippin lyckas slutligen smita in i Fangornskogen, där de träffar enten Lavskägge (Trädskägge i den nya översättningen). Enterna beslutar sig för att delta i kriget och dräpa orcher, som ju bränner och hugger ner träd.

När de tre förföljarna kommit till Fangorn, uppenbarar sig Gandalf, nu som den vite ryttaren, och han leder dem först till Edoras, Rohans huvudstad, botar kung Theoden, de drar i krig och utkämpar slaget vid Hornborgen, varefter de rider till det av enterna förstörda Isengård och återförenas med Merry och Pippin och träffar den slagne förrädartrollkarlen Saruman, vars stav Gandalf bryter. Pippin följer med Gandalf till Minas Tirith, Gondors huvudstad, för att hjälpa till i det kommande storkriget.

I "fjärde boken" får man följa Frodo och Sam, och hur de till sist tar sig mot Mordor. De stöter på Gollum, som de gör till sin vägvisare, blir infångade av Faramir och hans män och ledda till deras grottor, frisläppta och ledda av Gollum den långa vägen till Cirith Ungol, en "bakväg" in i Mordor. Men det slutar illa. Frodo blir stungen av Honmonstret (Lockan i den nya översättningen), tagen av orcher och Sam blir kvar ensam i mörkret. Som tur är har han tagit hand om ringen.

Den här boken är den svagaste av de tre, alltså den som det händer minst spännande saker i. Framför allt början är ganska seg, när de tre jagar orcherna dag efter dag, utan att det händer särskilt mycket. Boken har egentligen bara två höjdpunkter, och det är slaget vid hornborgen, där Gandalf till sist kommer till undsättning tillsammans med enterna, och de avslutande scenerna i Honmonstrets håla.

Den största behållningen är istället de makalösa natur- och miljöbeskrivningarna. Man förstår att Tolkien måste ha egen erfarenhet av att vandra och orientera sig i terräng och hur det känns att vakna upp stel och frusen efter en natt under en sten. Här är det på något sätt den storslagna och karga naturen som är huvudperson, och man känner in i märgen hur eländigt det är för Sam och Frodo. Och hur härligt det är för Aragorn, Legolas och Gimli när de får sitta i den övergivna vaktstugan, äta god mat och röka pipgräs tillsammans med Merry och Pippin, titta ut över det översvämmade Isengård och berätta om allt som har hänt sedan de skildes.

Det är det som är bokens tjusning, men det är något som till stora delar går förlorat i filmversionen.

"

Skriv egen bokrecension till Sagan om de två tornen