Köp boken bookoutlet

Tova Randers, frånskild bibliotekarie med två barn, blir brutalt våldtagen av en man som hon följer med hem från en dansrestaurang.

- Jaså, Martti Wester, säger Tova. Kan män inte våldtas? Är du säker på det Martti Wester?

Medelbetyg: 2,75 (4 röster)

Bok recensioner av Män kan inte våldtas :

ElinLeticia 2006-05-04 18:49
Män kan inte våldtas, de kan bara straffas. När Tova fyller 40 år följer hon med en man hem från ett discotek. Mannen våldtar därefter Tova som tar sig hem i förnedring. Liksom så många andra kvinnor som utsatts för samma handlingar, reagerar Tova med förnekelse och skam. Hon inser att ingen kommer se henne som ett offer för förövaren, varför hon bestämmer sig för att hämnas. Tova tar lagen i egna händer och våldtar sin våldtäktsman. Nu har rollerna skiftats, men vad händer sedan?

Kontroversiell bok som kom ut 1975 och fortfarande är aktuell. Tyvärr tycker jag författarinnan brister lite i konsekvens. Ibland undrar jag VAD hon vill säga med boken? Att kvinnor som blir våldtagna inte behandlas som offer? Att också kvinnor kan våldta - en jämnställdhets fråga? Både och? För min del tycker jag att vikten ska ligga på en förändring av samhällets syn på vem som är offer/förövare. Skamstämpeln på kvinnan måste tas bort! Tikkanens bok är provoaktiv, men också lite nedlåtande både mot män och kvinnor. Kvinnor är alltid offer - också när de våldtar - medan männen alltid är svin. Män kan inte kontrollera sin sexualitet, vilket förklarar varför många män inte kan "stanna upp" när kvinnan säger "nej". Den synen tycker jag inte om, den frånkänner män både mänskliga känslor och ansvaret. Jag tycker att grundtanken är god, men utförandet i "Män kan inte våldtas" är sämre, det känns lite klumpigt. Jag läste ut boken under några timmar och efteråt kände jag mig ganska likgiltig för Tovas berättelse. Därför får boken inte ett särskilt högt betyg. Två känns rättvist.

MariaMaggan 2009-04-04 23:05
Lite dåligt språk men en väldigt kraftfull bok! Viktig för feminismen och jag förstår att den väckte debatt på 70-talet. Modfällande gällande våldet som föder våld, men med många intressanta tankegångar.

gun 2018-04-07 19:24
Tova som följt med en man blir brutalt våldtagen. Hon beslutar sig för att ge igen. Hon börjar förfölja mannen och vet snart mer om honom. Men kan det fungerar med hämnden? Det här är en berättelse som faktiskt innehåller en del humor. Boken gav en del funderingar om ett ämne som i sig själv är allvarligt men här fanns så många sidovinklingar som väckte skratt.

Läs fler recensioner här

Skriv egen bokrecension till Män kan inte våldtas