Tusen små bitar

Författare: James Frey
Ämnesord: filosofi, kärlek, missbruk
ISBN: 9185015482

Tänk dig att du vaknar på ett flygplan. Du har ingen aning om var du har varit eller vart du är på väg. Ditt ansikte är sönderslaget och att du har blåmärken och sår på hela kroppen. Du har ingen plånbok, inga pengar, inget jobb. Polisen letar efter dig. Tänk dig att du bara är 23. Och att det har hänt förut...James Frey ställdes inför denna surrealistiska situation. Tusen små bitar är berättelsen om vad som hände sedan. Det är en intensiv, oförutsägbar och gripande berättelse om drog- och alkoholmissbruk som det aldrig har blivit beskrivet förut.
Medelbetyg: 4,25 (12 röster)
Bok recensioner av Tusen små bitar :
2005-10-22 23:38
Det här är en bok om en ung man och hans kamp för att bli drogfri. James är bara 23 år, när han en morgon vaknar på ett flygplan utan att ha en aning om var han är. Han har då missbrukat droger och alkohol i över tio år. Han hamnar på ett behandlingshem, där han träffar människor som på ett storslaget sätt kommer att påverka hans liv. Detta är en bok om vänner, kärlek och om att ta ansvar för sitt eget liv.

"Tusen små bitar" är en brutal bok, som beskriver missbrukets becksvarta mörker och dess ibland osannolikt negativa konsekvenser. Här finns inget skönmålande, utan bara en skoningslös och rå verklighet. Som läsare känner jag all hans smärta, ångest och aggression. Jag får dela alla de känslor han känner och jag förstår. James är en otroligt modig person och det är spännande att följa hans tuffa vardag på behandlinghemmet och hans mentala och känslomässiga uppvaknande. Detta är en stor bok, välskriven och mycket mycket trovärdig. Den är den överlägset bästa "knarkbok" jag någonsin läst och den rekommenderas naturligtvis varmt.
2005-12-23 07:27
Det blir en svag fyra, men ändock en fyra. Skildringen av ett tandläkarbesök är nog det obehagligaste jag läst någonsin. Intressant att läsa om en livssituation som för mig känns mycket främmande. Den abstinens James känner känns inte speciellt stark, så jag tror att det finns många där ute som har/har haft det betydligt värre än honom...men det hör ju egentligen inte hit. En mycket stark biografi om missbruk. Klart läsvärd.
2006-05-22 09:58
Helt fantastisk!! Jag sträckläste den. James Fray som själv suttit på behandlingshem för missbruk vet vad han talar om. Boken är inte självbiografisk som många tror men som han själv säger så hade han inte kunnat skriva denna bok utan de erfarenheter han har. "Det skulle inte förvåna mig on James Freys debutbok blir en klassiker" sa någon recensent från Eskilstuna-Kuriren. Jag kan bara instämma. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad, snarare lite besviken om den "inte" blir det.
2006-11-03 12:20
En mycket bra bok. Hade fått en stark femma om det inte visat sig att så mycket var påhittat.

Men den har definitivt påverkat mig.
2006-11-20 16:50
Underbar bok!!
En självupplevd berättelse fick vi tro från början, sedan ändrades det. Men boken är så stark och med ett underbart språk och budskap.
Man fylls av hopp.
Jag kan bara säga: LÄS DEN!!!
2007-01-12 08:22
Den som har lagt in den här boken här på sidan har skrivit Biografi under Genre. Det är fel. Detta är ingen biografi även om James Frey använder sitt eget namn till romankaraktären.

Visst var boken stundtals bra - tandläkarbesöket var GRYYYYYMT - men jag tyckte att den var ganska tjatig. Samma sak om och om och om och om igen. Och det hade räckt om författaren beskrev spyorna ingående EN gång. Jag blev bara äcklad av att läsa alla dessa detaljrika beskrivningar av spyor, dess färg och innehåll.

En svag trea.
2007-01-15 23:00
Jag tycker det här var en bra bok. Den förskönar inte mycket. Troligen tilltalade den min också ganska mycket för att huvudpersonen var lik mig. "Jag klarar mig själv". Han vill inte hänga upp sitt välbefinnande på Gud (som de är så glada att göra i USA annars) eller AA (som tydligen grundar sitt program på Gud också, i vart fall i USA). Han vill fixa det själv!
2009-01-08 00:30
En fantastisk bok, som beskriver livet som missbrukare och sedan kampen att överleva. Det har diskuterats om det är en självbiografi, författaren har lånat sitt namn till James som historien handlar om. Boken är kanske inte helt igenom taget ur livet , kanske har James Frey lånat andras berättelser från folk han har träffat men det stämmer att han själv hade ett tungt missbruk så nog tror jag att stora delar av biken är taget ur hans liv. Det är en jätte bra bok som ger en hopp och som visar att om man vill så kan man förendra sitt liv hur jävligt man än har det och hur långt ner man än har fallit så är vi människor överlevare och så länge det finns liv så finns det hopp. Det finns även en fortsättning på Tusen små Bitar som är lika bra, i Min vän Leonard beskriver James hur det har gått sen när han lämnade behandlingshemmet.
2012-05-26 16:50
Vissa beskrivningar är så ingående att man verkligen kan sätta sig in i känslan - som tandläkarbesöket som jag fortfarande blir illamående av att tänka på. Dock tyckte jag att det var lite väl mycket fokus på beskrivningar av spyor och annat äckel, och lite för lite av huvudpersonens (författarens?) tankar och känslor. Boken hade kunnat göras kortare och lite tightare, så hade den nått ett högre betyg hos mig.

"

Skriv egen bokrecension till Tusen små bitar