Non stop
 A. U Birgersdotter

Ormens väg på hälleberget

Författare: Torgny Lindgren
Ämnesord: depression, religion, natur, historia, kultur
ISBN: 9789113081373

Änkan Tea bor i en by mellan Lycksele och Norsjö i Västerbottens inland. Hon är mycket fattig, och priset för sin fattigdom får hon betala i fallbänken med byns handelsman. Romanen etablerade Torgny Lindgren som en av våra verkligt stora författare när den kom ut första gången 1982.

Medelbetyg: 4,14 (7 röster)

Bok recensioner av Ormens väg på hälleberget :

stigh 2005-09-02 12:50
Handlingen i Torgny Lindgrens kritikerhyllade ”Ormens väg på hälleberget” berättas av Johan Johansson (i boken kallad Jani) och skildrar dennes uppväxt i en enslig obygd i närheten Lycksele i Västerbotten. Huvudpersonen beskriver med en trovärdig västerbottnisk dialekt (!) hur familjen under ett tiotal år tvingades till förnedring av byns mäktiga handlare och arrendatorer - först Ol Karlsa och därefter dennes son Karl Orsa. Då familjen inte hade råd att betala det årliga arrendet tvingades Janis unga mor och så småningom även hans syster att som ersättning för monetär betalning tillfredställa arrendatorernas sexuella lustar.

Skildringen känns alltigenom realistisk och här beskrivs ett helt annat Sverige än i Astrid Lindgrens sliskigt nationalromaniska drapa ”Alla vi barn i Bullerbyn”. Istället för att som Astrid Lindgren på ett näst intill frånstötande sätt idealisera och romantisera livet i bondesamhället berättar Torgny Lindgren en historia som åtminstone jag tror ligger ganska nära sanningen (om ett Sverige som närmare en miljon människor emigrerade från). Svälten, misären, inaveln, analfabetismen, den utbredda alkoholismen och andra hemska farsoter och plågor som Astrid Lindgren helt lyckades att förlora ur minnet beskrivs här med en känsligt hand av Torgny Lindgren. Att det sedan inte existerar några sorglösa och bekymmersfria barn som enfaldigt skrattandes, springer omkring i motljus på böljande sädesfält i ”Ormens väg på hälleberget” gör inte så mycket.

Boken vinner framförallt på de små detaljerna bl.a. att den är återberättad med den dialekt som troligen taldes i västerbotten under 1800-talets senare hälft. Vidare har berättelsen på ett smart sätt kryddats med tydliga kopplingar till diverse bibliska deviser (bl.a. bokens titel) vilket höjer läsupplevelsen ytterligare. Slutligen kan jag inte låta bli att påtala likheterna mellan Hjalmar Söderbergs groteska präst Gregorius från boken ”Doktor Glas” och arrendatorn Karl Orsa – båda två moraliskt vansläktade men ändå inte alltigenom onda. Jag väntar alltså med spänning på en bok som i likhet med Bengt Ohlssons beskriver händelseförloppet från Karl Orsas perspektiv.

iggyana 2011-03-22 19:31
Mycket bra bok som verkligen berör.

evvevita 2011-09-15 21:29
Denna bok är verkligen böckernas bok för mig ,har säkert läst den 10 ggr och lyssnat på den på ljudbok minst lika många gånger...Jag bara älskar Torgny Lindgrens röst när han läser den här hemska ,sorgliga historien och varje gång Eva dör i boken så gråter jag floder...Så hjärtskärande,realistiskt och gripande och så vackert med alla dessa bibelhänvisningar.Dom stackars människorna i boken:så tappra och så utelämnade.Kunde man ge betyget 10 skulle jag göra det.

solros 2018-02-18 16:56
Otroligt bra och sorglig. Författaren fångar verkligen den tiden på ett specielllt sätt sorgligt och komiskt på samma gång.

Skriv egen bokrecension till Ormens väg på hälleberget