Polgara besvärjerskan (båda)

Författare: David Eddings
Ämnesord: krig, humor, spänning, äventyr
Utgivningsår: 1998
ISBN: 0345422554

Handlar om Polgara besvärjerksans (från sagan om Belgarion och sagan om Mallorea) liv innan händelserna i nänmde böcker. Mycket intressant.

Polgara the Sorceress, första halvan av det engelska originalet. Polgara, Belgarath Besvärjarens dotter, växte upp i Aldurs dal tillsammans med sin tvillingsyster Beldaran. Hon var ännu bara ett barn när hon kom till insikt om att hon var kallad - utvald att leva så länge det var nödvändigt för att utföra de uppgifter som gudarna ålagt henne i den till synes ändlösa kampen mellan ont och gott.
Här är historien om Polgaras liv och hennes eget vittnesmål om sällsamheter och sanningar under de årtusenden som hon utövade sina magiska krafter. För Belgarath Besvärjaren avslöjade inte allt i sin berättelse, först med Polgaras minnesbilder kan den mytomspunna sagan äntligen fullbordas och den fullständiga sanningen om Belgarion komma alla till del.

Medelbetyg: 4 (7 röster)
Bok recensioner av Polgara besvärjerskan (båda) :
2005-08-15 09:09
Jag älskar verkligen David Eddings! Även detta är ett mästerverk av honom!!!
2006-04-25 12:14
Jag tyckte jättemycket om den här boken. det var roligt att få veta allt fån början. Bra av Eddings att ge bakgrunds information.
2006-04-26 08:31
De var väldigt bra, men det var något som saknades. Vet inte riktigt vad. Den första var lite sorglig i slutet.
2006-12-21 12:32
Jag har följt Belgarions äventyr från det att första boken kom ut på svenska. Dessa två böcker om Polgara är en komplettering till Belgarion-serien, och blir nog svår att läsa och komma in i om man inte har läst om Belgarion sedan tidigare. Den första boken, och då speciellt den första hälften är delen jag tyckte om mest. Man får en detaljerad inblick i relationen mellan Polgara, hennes syster och deras mor. Polgara utvecklar sina krafter och allt det där känns roligt att läsa om. Men sedan kommer politiken och krigen in i bilden och jag tappade intresset. Som med de andra böckerna skrivna av Eddings så tycker jag att han fokuserar alltför mycket på politiska detaljer. I vissa stunder fann jag mig ögna igenom hela rader av text, bara för att jag förlorade intresset för alla namn och händelser. De mest roliga partier var trots allt Polgaras agerande i händelser som man läst om tidigare, och det är roligt att se det från hennes synpunkt. Jag är lite splittrad i mitt betyg. Jag ger den en fyra.
2006-12-22 12:17
Den här spin-off-serien till Belgarion-serien är en av de som fortfarande fungerar. Att se historien från Polgaras sida är fortfarande underhållande, och innehåller en del saker som man inte tidigare fått veta. Humorn håller en bra klass, och de politiska inslagen ger liv åt berättelsen. Dock har Eddings en ständig tendens att bli långrandig och upprepa samma sak gång på gång med lite olika ordval, och har man läst en del av hans böcker blir det för lätt igenkännligt. Fortfarande trevlig läsning och god underhållning, dock!

"

Skriv egen bokrecension till Polgara besvärjerskan (båda)
Nagriljärerna