Ämnesord: ungdom, hyss
Utgivningsår: 1963
ISBN: 9789187659034

Humor:  8
Lärorik:  3

Köp boken bookoutlet

Emil i Lönneberga hette en pojke som bodde i Lönneberga. Det var en liten besvärlig en, inte riktigt så snäll som du. Fast han såg snäll ut, det gjorde han visst det. När han inte skrek. Han hade runda blå ögon och ett runt, rödblommigt ansikte och ljust, ulligt hår. Alltihop såg snällt ut på något sätt, så man kunde tro att Emil var en riktig liten ängel, men det skulle man bara inte inbilla sig.

Medelbetyg: 4,44 (9 röster)

Bok recensioner av Emil i Lönneberga :

johannes74 2005-06-27 16:43
En av Astrids absolut mest kända och folkkäraste figurer!!
Emil är en av barnens stora favoriter...underbara illustrationer som vanligt. Kan inte bli annat än toppbetyg!

li 2006-02-04 10:45
Jag tycker han är så härlig att läsa om.
Astrid Lindgren är och kommer förbli den absolute nummer ett inom barnböcker!!!

ElinLeticia 2006-02-17 18:03
Emil i Lönneberga har du säkert hört talas om någon gång. Han var en riktig rackarunge. Varje gång han gjorde sig skyldig till något nytt hyss fick han sitta i snickarbon där han täljde trägubbar. Runt trehundra hade han täljt när han började i skolan och inte upphörde hyssen då, de blev bara lite färre. Emil var Lönnebergas egna lilla katastrof och en gång samlade de till och med ihop pengar för att låta Emil åka till Amerika och göra hyss där istället. I "Stora Emilboken" finns vartenda hyss med (utom det där som Emils mamma helst inte ville prata om och som författarinnan var snäll nog att hålla hyst om).

När Astrid Lindgren en gång fick frågan om vilken av sina bokkaraktärer hon tyckte bäst om, svarade hon utan att tveka "Emil i Lönneberga". Det är svårt att inte hålla med henne. Den fallenhet för överdrivna och romantiska barndomsflosker som märks i "Barnen i Bullerbyn" är här som bortblåsta. Böckerna är spännande, roliga men med ett otvivelaktigt allvar bakom. Denna bok är bland de bästa barnböcker som skrivits och den får en icke helt oväntad jordgubbe!

Phenomena 2007-02-25 11:38
Kan inte minnas att Emil var någon större favorit i min barndom. När jag nu läser om honom i vuxen ålder tar jag honom däremot genast till mitt hjärta. Denna linblonda, blåögda rackarunge till pojke, så totalt missuppfattad av sin omgivning, väcker många känslor inom mig. Emil är ingen elak liten pojk. Han bara sprudlar av liv och energi, fylld av idéer som inte alltid uppskattas i vuxenvärlden. Han vill ingen illa, har ett stort hjärta men ändå går det mesta på tok.
I denna bok stoppar han, bla, huvet i soppskålen och hissar upp lillasyster Ida i flaggstången.