Kejsarn av Portugallien

Författare: Selma Lagerlöf
Ämnesord: historia
ISBN: 9170532141

Det är en vacker och sorglig berättelse om Jans kärlek till sin dotter Klara Fina. När Klara Fina blir tvungen att resa till Stockholm blir Jans saknad för svår. Han älskar sin dotter så mycket att han blir galen. Hans vanmäktiga faderkärlek spränger alla gränser och han vandrar in i vansinnets rike
- han blir Kejsarn av Portugallien.

Selma lagerlöfs geniala berättarbegåvning når en höjdpunkt i denna eviga berättelse om kärlekens makt.

''Herren ställde så av barmhärtighet''
Medelbetyg: 3,74 (35 röster)
Bok recensioner av Kejsarn av Portugallien :
2003-12-11 18:18
Jo Selma skriver bra, men Värmlands skogar tilltalar mig inte speciellt mycket. Hade gärna läst en bok om "villkorlös kärlek" i stadsmiljö.
Boken har en viss mystik över sig, vilket jag förstått många av Selmas böcker har. Boken är sorglig, och får erkänna att jag inte riktigt har fått något grepp om bokens mening, mer än det man direkt känner när man läser den.
2004-02-10 11:39
Jag kan inte se vad som är bra med denna bok. Det är skit dålig
Jag har läst den 2gånger med 3-4års mellan rum och jag läste ut boken men jag kan inte säga att den fängslar mig alls. Jag brukar tycka om Selma Lagerlöfs böcker.
2004-05-02 00:15
Dert var länge sedan jag läste Kejsaren av Portugalien men jag kommer ihåg att jag tyckte att det var en bra bok. Selma Lagerlöf är ju en bra författare men hennes språk kan kännas lite stapligt och torrt när man är van att läsa böcker av nutida författare. Men Kejsaren av Portugalien är en sorglig och tragisk bok som griper tag.
2004-07-03 21:30
riktigt bra. mysigt språk. blev tvungen att läsa den i skolan och det är jag glad för.
2004-09-07 18:21
Första gången som Jan från Skrolycka upplever sann kärlek är när man lägger hans nyfödda dotter i hans armar. Från den dagen är allt förändrat. Hans villkorslösa kärlek till den lilla, som blir döpt till Klara Fina bara växer under åren som går. Klara är en rask jäntunge som aldrig orsakar sina föräldrar något besvär, hon är älskad i hela socknen. Men Klara längtar ut i världen och hon tar första bästa tillfälle som bjuds att ta sig iväg från Skrolycka. Hennes far vägrar att acceptera att flickan försvunnit och försöker i sin längtan skapa en fantasivärld som mer och mer tränger undan den verkliga världen.

En underbar historia om kärlek och svek som inte kunde undgå att beröra mig. I sin enkelhet och med sitt fantastiskt vackra språk målar Lagerlöf upp en tragisk berättelse som blivit älskad i sekel, med all rätt skulle jag vilja säga....
2005-06-10 15:33
Lysande. Fullkomligt lysande. (ingen uttömmande recension, jag vet. men ändå.)
2005-07-01 22:45
Den här måste läsas....helt underbar. Sorglig.
2005-08-25 17:34
Det första, men definitivt inte det sista jag läser av Selma Lagerlöf. Så oerhört vacker och oemotståndlig, utan tvekan en av de bästa romaner jag läst anno 2005. Att Lagerlöf besatt en berättarförmåga utan dess like märks redan i det första kapitlet, och då var jag fast, boken gick inte att lägga ifrån sig. Personskildringarna är enastående och beskrivna med en enkelhet som är hänförande, vilket även gäller miljöbeskrivningarna och mentaliteten som råder runt romanens huvudkaraktärer. Vet inte riktigt vad mer jag kan skriva, förutom att jag nu förstår varför Selma Lagerlöf fick nobelpriset samt varför hon räknas som en av Sveriges mest inflytelserika författare.
2005-09-07 14:25
En charmig historia, med underbart språk.
2005-11-22 14:37
Väldigt känsligt... när min klass tittade på filmen det var så tungt tysnad att efter det vi kunde säga inte en ord... vi vågade inte...
2005-11-22 15:07
Det var ett bra tag sedan jag läste den, och det händer fortfarande att jag tänker på den. Boken börjar helt underbart med Klara Finas födelsen och hur Jan inte alls ser fram emot att få ett barn - tills han får hålla henne.
Mycket vackert och känsligt skrivet.
2006-07-17 11:55
Selma skriver på ett lättillgängligt språk en historia som berör.

Vi får följa en mans saknad efter sin dotter som blir så svår att han flyr verkligheten. Jag faschineras bland annat av klurigheten, där Jan ständigt hittar förklaringar på omgivningens reaktioner över hans galenskap.

Mystisk dramatisk

2007-04-02 20:54
En jättefin historia om en mans kärlek till sin dotter. Selma har skapat en vacker människa i Jan i Skrolycka.
2007-04-09 23:39
Titel: Kejsarn av Portugallien
Författare: Selma Lagerlöf
Förlag: Albert Bonniers förlag AB
Utgivningsår: 1914

Kejsarn av Portugallien handlar om en svensk familj och deras tragiska öde. Jan i Skrolycka är gift med Kattrina och de får en dotter vars namn blir Klara Gulla. Fadern älskar sin dotter mer än något annat på denna jord och dottern växer upp med en stark faderkärlek.
Familjens ekonomi är väldigt dålig och de hade inte råd att betala av sina skulder för huset. När dottern är arton år åker hon till Stockholm för att arbeta och tjäna ihop pengar till familjen. Hon skulle vara borta i tre månader. Fadern väntade på sin dotter vid hamnen varje dag men de tre månaderna kom att bli tolv år. Dottern hade hamnat i fel händer nere i Stockholm och saknaden efter dottern drev fadern till vansinne, han blev tokig av sin kärlek till henne. När hon sedan kom tillbaka, trettio år gammal så var inget sig likt hemma i Skrolycka.

Bokens handling hängde helt och hållet på dottern och hennes liv. Boken började med att dottern föddes och man fick följa avsnitt ur hennes liv. När dottern sedan åkte till Stockholm så lades tyngdpunkten över på fadern och hans längtan som sakta gjorde honom galen. Fadern skildras som en alldeles för godhjärtad far som låter sitt liv styras av sin kärlek till dottern. Hela hans liv var beroende av hans kamp om att ha dottern vid sin sida. Vi som läsare ser detta tydligt genom att han blev galen när hon var ifrån honom för lång tid och därmed hur pass påverkad mannen var av kärleken till henne. Dottern hade en väldigt bra relation till sin far innan hon lämnade hemmet, men när hon kom tillbaka så var inte hon lika förtjust i sin far som hade blivit tokig på grund av henne.

Författaren använde ett gammalt språk med tanke på att språket har utvecklats väldigt mycket sedan boken skrevs. Man uppfattar ändå inte språket som svårläst. Man kommer lätt in i den gamla svenskan och kan följa huvudpersonerna väldigt enkelt. Jag tror att författaren i sin roman vill förmedla att man inte ska glömma bort att ta vara på det man har i livet. Hon belyser vad kärleken mellan en far och en dotter kan medföra. Hon lägger också väldigt tydligt fram vad för konsekvenser det kan få om man inte uppskattar kärleken av sina nära.

Jag tycker att boken var spännande eftersom att man hela tiden väntade på bud från dottern. Det var spännande att leva sig in i faderns situation och följa hans utveckling från en vanlig kärleksfull fader, till en tokig man som tror sig vara kejsare. Man känner medlidande för den galne mannen eftersom att man som läsare får chansen att känna det han känner. Jag tycker att boken var bra därför att den var lätt att leva sig in i och jag tyckte om handlingen eftersom att jag själv har ett väldigt starkt band till min pappa. Boken är läsvärd, den sätter sig långt in i läsarens hjärta och blev, för mig, en bok jag sent kommer att glömma.
2007-12-03 21:45
Den här boken var värkligen bra. Skulle faktiskt kunna läsa om den så bra var den. Boken är skriven av selma lagerlöf. kejsaren av portugallien handlar om Jan andersson som bor i den värmlänske byn skrolycka i askedalarna. Han bor med sin fru kattrina i en liten stuga på erik i fallas mark. Erik i falla är en rikare man i byn som kattrina och jan jobbar som piga och dräng hoss. En dag får dom en dotter som dom sedan döper till klara fina gulleborg. Innan dottern födes var jan en väldigt arg och en man utan livsglädje men när han sedan fick sin dotter ändrades hans liv totalt. han blev glad och fick något att leva förr. han får en stark faderkärlek till sin dotter, som är väldigt överdriven. familjen lever fattigt i den lilla byn. En dag dör erik i falla och erik i fallas älsta dotters man tar över gården. han är inte lika trevlig som erik i falla och han kräver jans familj på pengar. om dom inte betalar förlorar dom stugan.
klara åker till stockholm för att få ihop pengar så att dom får behålla stugan. hon planerar att vara borta i 3 mån men det blir längre.
Jan blir tokig av längtan efter sin dotter. Han tro plötsligt att han är kejsaren av portugallien. läs boken ! den är hur bra som helst.
2008-06-17 23:57
Den här romanen torde visa alla skeptiker en gång för alla att Selma Lagerlöf var så mycket mer än en skicklig berättare och sagotant. Ett djuppsykologiskt mästerverk är vad den är. Slutet träffade mig på djupet... jag gråter aldrig men Selma lyckades få mig att totalt bryta ihop. Jösses.
2008-12-13 23:55
Fram till att Jan i Skrolycka fått se sin nyfödda dotter för första gången hade han inte vetat vad kärlek ville säga. Efter att han för första gången fått hålla henne i sina armar visste han inget annat. Resten av sitt liv skulle han älska denna lilla flicka mer än han trodde var möjligt. Han fanns vid hennes sida så mycket han kunde och gav henne total och okritisk kärlek.
När hon uppnått ungdomens ålder av 18 kommer föräldrarna i obestånd och dottern – Klara Fina Gulleborg – erbjuder sig att fara till Stockholm för att införtjäna de 200 kronor som föräldrarna måste betala före den förste oktober för att inte behöva gå från gården. Med smärta – men med stort förtroende och förtröstan – släpper Jan iväg sin dotter och väntar henne självklart tillbaka den förste oktober med en stor sedelbunt i handen. För något annat skulle vara omöjligt för Klara Fina Gulleborg, för vilken inget är omöjligt. Den första oktober har Jan i Skrolycka redan längtat sig halvt galen efter sin dotter – men hon kommer inte. Hon sänder endast ett ombud med pengarna. Själv förblir hon borta. Och så förblir hon i många, många år. Jan i Skrolycka försöker acceptera hur det kan komma sig att hans Klara Fina inte återvänder. Vad kan hålla henne borta? Han vet inte – eftersom hon inte skriver. Och hans hjärna börjar fabulera ihop en massa möjligheter. Och för att separationen de emellan ska vara förståelig, måste det vara oerhört fantastiska orsaker. Slutligen har han nått fram till den punkt då han förstår att något oerhört inträffat. Och det är att hon upphöjts till kejsarinna. Och på grund av allt det innebär, kan hon ännu inte återkomma. Men under tiden håller Jan i Skrolycka på att vänja sig vid att vara Kejsare. Kejsaren av Portugallien – som väntar på att hans dotter Kejsarinnan ska återvända till sin födelseby och återförenas med sin älskade far.

”Kejsaren av Portugallien” är en av de böcker av Selma Lagerlöf som motiverar varför hon fick Nobelpriset i litteratur. Med stor ömhet, människokännedom och enkelhet beskriver hon en kärlek så total och omfattande att den ger huvudpersonens stor lycka, men fråntagen honom gör honom galen. Med inre monologer - på Dostojevskijnivå – får vi följa hur Jan försöker foga ihop den tillvaro som splittrades när hans orsak att existera försvunnit. Stegvis bygger han en upp en galenskap som ska kompensera monumental saknad. Men samtidigt som jag som läsare förstår det uppenbart galna i att utropa sig själv till Kejsare och vandra runt i en by, översållad av glittrande stjärnor – så ser jag ändå upp till Jan i Skrolycka. Han står för den totala kärleken. Hans dotter ger sig av och är borta i flera år – och hör inte av sig alls. Och inte för en sekund hyser han agg mot henne. Hans kärlek till henne är så total att han hellre bygger om verkligheten än riktar någon form av besvikelse eller förebråelse mot henne. Vi andra utgår från vad vi ser, hör och vet – sedan ifrågasätter vi allt utifrån vissa principer som vi bär med oss. Jan i Skrolycka utgår han helt och hållet från kärleken till sin dotter. Den är den enda sanningen – och utifrån den ifrågasätter han allt annat.
Om det största i livet är kärlek och lycka och vår mening är att finna kärlek och lycka: vem kan då egentligen kalla Jan i Skrolycka för galen? Måhända var han en av de enda riktigt vettiga människorna.

Selma Lagerlöf har på ett enkelt och okomplicerat sätt skrivit en mycket djupgående och komplicerad bok som bara kan få riktigt högt betyg. Stig Torstensson läser in denna ljudbok på en bräcklig Värmländska som enligt mig går i total samklang med boken.
2009-02-08 12:28
En ganska sorglig och tragisk historia.
2009-05-05 20:00
Småkul och tragisk. Lämnar inte så mkt efteråt... Överskattad? :)
2009-08-29 16:04
En kärleksberättelse som innefattar det mesta, förutom det förstnämnda så mod, plikt, humor, missbruk, religion, svek, hat. Trots omständigheterna i boken så råder det skiljaktigheter om faderns verkliga kärlek till dottern Klara Fina. Selma Lagerlöf målar upp ett Sverige som varje svensk borde läsa om.
2009-10-11 15:08
En fin berättelse, den bästa jag läst av Lagerlöf.
2010-03-01 15:03
Förstår att denna bok jämförs med Gösta Berlings Saga och Jerusalem, den är nämligen nästan lika välskriven! Men, jag tycker tyvärr inte den lever upp till samma enastående nivå. Missförstå mig inte, det är en oerhört bra bok. Är det någon förresten som har någon idé om vad som hände Gulla-Karin i stan (utan att säga för mycket)?
2010-06-09 20:49
En bok om villkorslös kärlek som övergår i besatthet. Jan älskar sin dotter mer än något annat, men när hon lämnar honom, så skapar han sig en illusion för att kunna överleva den bistra verklighet hans dotter försett honom i.

Boken påminner till en viss del om Elektrakomplex (motsats till Oidipuskomplex), i och med den starka relationen mellan far och dotter. Fast jag blev äcklad av Klara Gulla när hon återvände. Visserligen var hon en starkare människa, men hon var så självisk. Det fjärde budordet lyder "Hedra din fader och din moder, på det att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land", något som Klara Gulla inte gjorde. Den enda person som verkligen älskade henne, tryckte hon undan. Var det av skam eller var det av rädsla?

En brutal och sorglig bok om att förlora något som man håller kärt, men att istället erhålla något annat. I slutändan fick Jan respekt av nästintill alla sina grannar, trots att han i bördsmening inte var någon. "När Gud stänger en dörr, öppnar han istället ett fönster".
2010-08-17 13:48
Det här gillar jag =)
2010-12-18 15:41
Nja. Den här föll mig nog inte riktigt i smaken. Lite tråkig för att vara ärlig.
2011-05-21 14:40
Recension av Lagerlöfs Kejsaren av Portugalien

År 1914 publicerades Selma Lagerlöfs roman, Kejsaren av Portugalien, och likt hennes tidigare verk Gösta Berlings saga och första delen av Jerusalem blev även denna bok en succé bland folket.

Denna prisade roman utspelar sig under den senare delen av 1800-talet på landsbygden i Värmland och skildrar den fattiga torparen Jan i Skrolyckas liv och faderkärlek till sin dotter Klara Fina Gulleborg. Jan är en torpare som delar en färglös tillvaro tillsammans med sin fru Katarina. Livet känns ganska meningslöst för den hårt arbetande Jan fram till dagen hans ögonsten kommer till världen och han blir pappa. Jan älskar från första dagen sin dotter högt och heligt, men när hon flyttar till Stockholm och bryter all form av kontakt med sina föräldrar ställs allt på sin kant. Den naiva och kärleksfulla fadern försjunker in i en drömvärld med tron om att hans dotter har blivit en Kejsarinna. Han är därmed givetvis den stolta kejsarinnans fader och börjar vandra i vansinnets rike. Även om denna berättelse är sorglig är den skriven med mycket värme då Jans villkorslösa kärlek, hopp samt övertygelse om att en dag se Klara Gulla, hans kejsarinna återvända till honom.

Bokens tydliga huvudperson och ledstjärna är Jan i Skrolycka som man får följa från medelåldern till hans död. Jan genomgår en väldig personlighetsförvandling från den livströtta och sorgsna tillbakahållna värmlänningen till en man med mycket levnadsglädje som inte låter sig slås ner av någon eller något. Det är Jans förmåga att älska och hans tro och tillit till sin dotter som är så beundransvärd, även om det är denna kärlek och tro som sorgligt nog leder in honom på vansinnets banor där ingen kan tygla honom.
Boken har förutom Jan ett flertal viktiga personer som driver fram historien såsom hans fru Katarina, Klara Gulla och hans husbonde Erik i Falla, dock får man som läsare inget större inblick i dessa personer då deras karaktärer enbart målas upp väldigt suddigt.

Varje gång jag öppnade boken var det som att resa i en tidsmaskin drygt 100 år tillbaka i tiden. Selma har en fantastisk förmåga att beskriva det samtida samhället såväl med miljöbeskrivningar samt att kungöra levnadsförhållandena som rådde. Historien präglas starkt av den tid då den utspelar sig i och denna historia skulle mer eller mindre vara omöjlig att tillämpa i modern tid. Det jag reagerade starkast på vad det gäller tiden då denna roman utspelar sig är hur stor påverkan samt roll kyrkan hade i samhället, då den fungerade som en viktigt plats för folket i bygden att träffas och ventilera tankar, åsikter samt byta information i. Dessutom får man även en inblick i de tydliga klassamhället, då boken tydligt skildrar den samtida hierarkiska ordningen bland folket i samhället. Exempel på detta är uppståndelsen som Jan förorsakar när han sätter sig allt för långt fram i kyrkans bänkrader med en utstyrsel som ej är lämpad för en simpel torpare.

Förväntningarna på en nobelpristagare i litteratur var väldigt höga ifrån min sida, och jag var beredd på ett avancerat akademiskt språk. Jag blev därför ganska förvånad när språket som används i boken är väldigt vardagligt och anpassat enligt folkmun, vilket jag upplever är mycket charmigt. I och med att boken publicerades för nästan 100 år sedan är det inte konstigt att jag upplever ordförrådet föråldrat. Jag tror även utan att vara någon specialist på dialekter att språket är lokalt färgat för att förstärka den Värmländska miljön som boken utspelar sig i, vilket i min mening ger boken mer karaktär.

Boken är skriven till min stora förtjusning i kronologisk ordning vilket gör att berättelsen är mycket lätt att följa. Handlingen i sin tur förs fram av en allvetande berättare som framför saker och ting med ett sorts fågelperspektiv i kombination med att man får följa Jans tankegångar och perspektiv. På detta sätt förstärks skillnaderna mellan berättarens och huvudpersonens syn, vilket gör att Jan framstår som väldigt galen.
Det är svårt för mig att avgöra ett tydligt budskap med denna boken och jag tror det är lite av en tolkningsfråga då man kan se det hela ur en mängd olika perspektiv, beroende på vad man har för utgångspunkt. En form av budskap hon tar till ytan i berättelsen är vikten av att ta hand och värna om sina nära och kära, som håller av och bryr sig om en. Då jag tänker på hur otroligt synd det var att Klara Gulla klippte all kontakt med sina föräldrar, vilket bidrog till att hon indirekt drev sin far till vansinne och en förtidig död. Ytterligare ett budskap jag tycker hon förmedlar är att vi människor ser det vi vill eller orkar se. Klara Gullas pappa ville inte höra talas om några dåliga rykten eller historier om sin fantastiska dotter även om allt tydde på att det hade gått illa för hans lilla flicka. Jan vägrade att inse fakta och istället fantiserade ihop ett drömscenario om hurvida hon hade blivit en ärorik kejsarinna, vilket förmodligen var ett sätt för honom att överleva.

Selma Lagerlöf är en utav Sveriges mest rosade författare genom tiderna. Det vore ett alltför starkt uttryckt att säga att jag är besviken över boken men samtidigt levde den inte upp till mina förväntningar, då jag tyvärr inte riktigt kan förstå storheten med Selma och hennes verk. Kanske är jag inte tillräckligt beläst eller har förmågan att avgöra vad som är litteratur på hög nivå, för att kunna uppskatta hennes fulla talang, men enligt min mening var det inget mästerverk utan en medelmåttig skönlitterär bok. Det som jag gillar med boken är att den skildrar en vardaglig miljö och man får en väldigt bra insyn hur samhället såg ut på denna tiden. Jag tycker inte att handlingen är så lätt att relatera till i modern tid, även om en försvunnen dotter, olycklig kärlek och galenskap tyvärr alltid kommer att vara ett aktuellt tema i samhället. Enligt mig är ytterligare en aspekt till dess popularitet bland samtidens folk är Selmas ordval, där språket är lätt att hänga med i samt att historien handlade om väldigt simpla och vardagliga människor. Jag är sammanfattningsvis inte överväldigad av boken, men tycker trots allt att den är läsvärd.
2011-10-18 17:59
Språket är mycket lättläst för att vara skriven på tidigt 1900-tal. Jag gillar historien, men boken är ganska så seg - speciellt i mitten.

"