Mörk sol

Författare: Kaj Branzell
Ämnesord: spänning, äventyr, indonesien, vulkaner
Utgivningsår: 2020
ISBN: 9789187085154

Myndigheterna på den indonesiska ön Flores i Timorhavet utfärdar varning att vulkanen Gunung Ranaka har ett nära förestående utbrott. Alla flyg ställs in; lokalbefolkning och turister uppmanas ta sig till hamnen i hamnstaden Labuan Bajo och evakuera sjövägen, med egna båtar, eller med det evakueringsfartyg som är på väg från Bali.Panik utbryter när det visar sig att alla inte får plats på fartyget. Det är inte anpassat efter mängden passagerare; medicin, mat och vatten saknas med följd att flera insjuknar. Rädsla, kombinerat med människor från olika kulturer, ökar stressen och spänningen ombord.Nyblivna pensionärerna Sara och Erik är de enda svenskar som lyckas få plats ombord tillsammans med bekanta från hotellet, en norsk familj och två unga engelskor. De kämpar tillsammans med övriga passagerare och besättning för att överleva, mot ibland omöjliga odds.Keith och Pamela från Oxford vägrar att följa med sina vänner på en dykbåt. I stället kör de norrut med sin jeep till en övergiven fiskeby för att vänta ut vulkanutbrottet. Deras situation förvärras och det engelska paret får anledning att ångra sitt val.

Bok recensioner av Mörk sol :
2022-05-18 04:13
Det här är den sjätte boken som jag läser av Kaj Branzell. Jag har tidigare läst hennes trilogi om mormor Anna-Lisa som består av böckerna: Mormor på rymmen (2019), Mormors val (2020) och Mormor i karantän (2021). Av Branzell har jag även tidigare läst: Inte utan min hund (2016) samt: När första stenen fallit (2018). Jag har tyckt mycket om de tidigare böcker jag läst av henne och tycker också att det här är en fantastiskt bra bok.
Jag får lite association till 1970-talets katastrofböcker och filmer i denna spännande äventyrsroman där myndigheterna på den lilla indonesiska ön Flores låter meddela att vulkanen Gunung Ranaka är mycket nära ett utbrott vilket skapar panik hos lokalbefolkningen och bland turisterna. Det nyligen pensionerade svenska paret Erik och Sara hade sett fram emot en trivsam semester på den lilla ön, men tvingas snabbt fly tillsammans med alla de andra boende mot det enda evakueringsfartyg som väntar dem och som omöjligen kan rädda de alla. På vägen träffar de på en rad intressanta karaktärer inklusive: en norsk småbarnsfamilj, en gammal polsk äventyrare, fattig lokalbefolkning samt det brittiska paret Keith och Pamela som bestämt sig för att fly till en annan del av ön och vänta ut vulkanutbrottet. Mycket dramatik, sorg och död väntar de många karaktärerna...
Jag tyckte det här var en lysande äventyrsroman som är mycket välskriven, färgstark, spännande och engagerande. Jag kan riktigt varmt rekommendera den!
I en jättefin uppläsning av Anna Godenius därtill!
Finns som pappersbok, ljudbok och e-bok!