Hemma hos Martina

Författare: Martina Haag
Genre: Samlade krönikor
Ämnesord: filosofi, humor, kärlek
ISBN: 9164201333

Hemma hos Martina handlar om hur Martina försöker få livet att gå ihop med tre barn, en miljard katter och Sveriges stökigaste man som bara snor ens strumpor hela tiden och en skådespelarkarriär vars höjdpunkter mest verkar bestå av provfilmningar för finskt diskmedel. Den handlar också om hur man försöker överleva trots att man lider av en ofantlig glamour när man är gravid i tionde månaden och ser ut som Rolf Lassgård (fast med hårspännen), hur man låser in sin mormor när man är femton för att kunna ha fest i hennes paradlägenhet och hur man råkar blåljuga för Marianne Ahrne om att man är otroligt bra på att rida eftersom man så väldigt gärna vill få huvudrollen som dressyrproffs i en teveserie. Och vad man säger när man blir avslöjad.
Medelbetyg: 4,06 (16 röster)
Bok recensioner av Hemma hos Martina :
2004-12-04 00:24
Alltså. En bok som får mig att frusta av skratt på var och varannan sida måste bara få en femma i betyg!! Martina skriver sina krönikor så hysteriskt roligt och självinsiktsfullt!! Historien om när hon nappar på en annons där de söker skådespelare med sångvana, trots att hon inte kan sjunga, och det visar sig att hon ska provsjunga för självaste Björn och Benny, den är bara så himla oslagbar!! "Jag ler lite panikslaget mot pianisten. Han tar det som ett tecken på att jag är superredo och så börjar han spela. Björn och Benny nickar med huvudena i takt till de första inledande pianoplinken, som för att stödja mig. Nu väntar dom sig att jag ska börja sjunga närsomhelst. Nu. Å-en-å-två-å-tre-ååå-fyr? Är det nu som jag ska börja sjunga, nej nu, hur fan börjar det? Ja puh, jag kommer ihåg, them that got shall get, men uuu! Vad det är ljust! Min sång blir mest som ett litet väldigt ljust piiiip och när jag har kommit fram till första but God bless the child är det så högt att skäggen fladdrar på Björn och Benny. Då försöker jag i farten liksom sänka en ters eller vad det heter och sjunga lite mörkare med farbror-röst, men då blir det så brummigt att jag nästan sätter i halsen..." Alltså, ni måste bara läsa den här boken!!
2005-06-29 11:43
Länge sen jag läste en bok som fick mig att skratta högt på spårvagnen :-) Men när jag försökte läsa högt för min man tittade han bara förbryllat på mig, är detta en tjejbok??
Jag tycker den var galet härligt rolig. Mycket igenkänning och ändå väldigt personligt skriven. Hösten -05 kommer Martinas debutroman!
2006-03-03 21:42
En bra bok helt enkelt. Martina Haag är fenomenal på att få läsaren att faktiskt skratta rakt ut, och jag gör det många gånger under tiden jag läser den här boken. Dock tycker jag det är lite synd att bokens berättelse liksom inte har något mål, det är mest som små korta berättelser om Martina och hennes liv. Jag gillar "Underbar och älskad av alla" bättre.
2006-05-07 13:46
lättläst, välskriven, kort och otrloigt rolig!
2006-07-04 22:25
Väldigt kul bok med hög igenkänningsfaktor, iallafall om man är småbarnsmamma! Martina skriver väldigt humoristiskt och med en stor portion självironi. En Feel-good bok!
2006-09-22 16:58
Lite smårolig att läsa just nu. Jag kan känna igen mig i en hel del - eftersom jag är gravid just nu. Men boken känns väldigt platt och lämnar inga bestående intryck.
2006-11-07 02:18
Jag har egentligen svårt för "kändisar" ur Stockholms mediavärld(a´la Ann Söderlund,Hanna Rosander och diverse andra kolumnister som är nästan enbart kända för att skriva om sina liv som småbarnsmammor i Stockholms innerstad och välbärgade förorter på Kvällstidningarnas familjesidor och i damtidningar som Amelia),de som visar upp sina små bekymmer och bostadsrätter i miljonklassen för att bevisa för massorna att de trots allt nästan är vanliga människor.
Haag är en av dem som mest är kända för att de har barn(sic!),de flesta av hennes krönikor handlar ju just om detta,plus att hon då är gift med en skådis som var lite halvkänd på åttiotalet.
Den är nog egentligen rolig,men jag stör mig något på inramningen.Lite självupptaget,lite konstruerat,lite kul.
Blir så less på allt nu-ska-jag-vara-rolig-gnäll om hur det är att vara gravid,jag är väl en av dem som tycker att andras graviditeter är rätt ointressanta.Jag har varit gravid 6 gånger hittills(inne på den sjunde) och tyckte mest att hennes skildringar var uttjatade även om jag log igenkännande ibland.

Men den är en okej bok som tidsfördriv,några skratt,men inte så mycket mer.Gott så.Inget ont om Martina Haag,hon är säkert trevlig och rolig,men hur intressant är egentligen Stockholmshalvkändisarnas familjeliv?Väntar med spänning på en vardagsskildring från småstads/förortsmammans ohippa liv,bort ifrån Östermalm,Södermalm och de välbärgade förorternas fantasivärldar.
2007-01-25 22:52
Martina är min nya idol!
2007-01-30 19:47