Stulna år

Författare: Susanna Kaysen
Ämnesord: depression, hälsa, psykologi
ISBN: 9137119745

som storfilm från Columbia Pictures med Winona Ryder och Angelina Jolie i huvudrollerna.[br]En självbiografisk skildring inifrån en psykiatrisk avdelning ¿ gripande, engagerande och med en avväpnande svart humor.[br]Efter tjugo minuters besök hos en psykiater hon aldrig tidigare träffat blir artonåriga Susanna Kaysen skickad till McLean-sjukhuset i Belmont, Massachusetts. Det är en kylig vårmorgon när hon skrivs in på avdelningen där hon kommer att tillbringa nästan två år bakom dubbla lås. [br]Med skarp blick skildrar hon denna smärtsamma tid i sitt liv. Hon ger läsaren en unik känsla av närvaro och tecknar drastiskt målande porträtt av vårdare, läkare och medpatienter. [br]Här finns både ljuset och mörkret ¿ och hela tiden en flytande gräns mellan förnuft och galenskap.[br] [i]Stulna år[/i] blev en stor framgång i USA och har översatts till ett flertal språk.
Medelbetyg: 2,6 (5 röster)
Bok recensioner av Stulna år :
2004-09-19 18:36
Jag hade ganska stora förhoppningar om den här boken, eftersom jag sett filmen (girl, interrupted) och gillade den väldigt mycket. Den är helt klart en av de bästa filmerna som jag vet.
Men den här boken är totalt kass. Tråkigt ointressant språk, osammanhängande berättelse, och väldigt uttråkande.

Boken handlar ju om en tjej (Susanna själv) som blir insatt på psyket 1967 för att hon försökt ta livet av sig (enligt mig ett rop på hjälp eftersom hon tog 50 huvudverkstabletter och sedan sprang ut på gatan till allt folk) och mår väldigt dåligt. Detta är med andra ord en sådan bok som jag tycker att man borde bli berörd av. Men icke, jag känner ingenting. Inget alls! För mig är det ett stor tecken på misslyckande, och är inte värd att läsas. Det finns så mycket andra bra böcker att ägna sin tid åt.
2005-05-16 19:26
Det här är nog den enda filmatiserade bok jag läst som faktiskt varit sämre än filmen. Det finns ingen röd tråd genom hela boken utan den hoppar i tid och rum hela tiden. Boken är väldigt ojämn, i vissa kapitel händer mycket medan andra kapitel är rena sömnpillren. Hur som helst är boken grunden till en av mina favoritfilmer, så jag kan inte hata den helt och hållet. Och som sagt, det finns vissa kapitel som är spännande.
2006-05-05 15:30
Jag älskar dena bok när jag läser den är jag som fastklistrad.
Eftersom historian är san så berör den mig veldigt mycket.