A. Moore

Timglaset

Författare: Julie Parsons
Ämnesord: , irland
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9100106003

På den vackra men avskilda herrgården Trawbawn bryts Lydia Beauchamps ensamhet när Adam, en ung främling, anländer. Han blir snart Lydias uppskattade kontakt med omvärlden. När hon ber sin nye förtrogne om hjälp med något både märkligt och komplicerat ställer han genast upp. Lydia vill att han ska fara till Dublin för att hitta hennes dotter Grace som fjärmat sig och vägrar upprätthålla någon kontakt med modern. Uppdraget präglas av obehagligt grumliga orsaker. Vad i det förflutna har tvingat en dotter att ta farväl från sin mor? Och varför gör Adam detta utan övertalning, trots att han måste inse uppdragets säregna natur? Snart har Lydia och Adam, de omaka vännerna, inlett ett spel på liv och död. Lydias önskan om en möjlig försoning förvandlas sakta men säkert till ett obevekligt behov av hämnd.Julie Parsons femte bok på svenska är en lysande uppvisning i högklassig psykologisk spänning.

Medelbetyg: 1 (1 röster)

Bok recensioner av Timglaset :

BlommigaBarbro 2017-04-12 17:41
Det här måste vara en av de mest menlösa böcker jag någonsin läst. Det här är den andra gången som jag ger mig på Julie Parsons: Timglaset, men åter igen klarar jag inte av att ta mig igenom hela boken som är så ointressant skriven att jag knappt hänger med i historien. Karaktärerna är vaga och ointressanta. Som om det inte räckte är boken fylld med ointressanta tillbakablickar som inte för själva historien framåt, och dessutom saknar den allt vad spänning är.
Och som om det inte räckte så läser Pia Johansson som jag tycker är en bra skådespelerska och en utmärkt komedienne- extremt oengagerat och med noll inlevelse.
Den här boken kan bara få en 1:a i betyg från mig.
Definitivt ingenting som jag kan rekommendera!