Collage
 C. Juhlin

Livet enligt Fikry

Författare: Gabrielle Zevin
Genre:
ISBN: 9789175034768

Livet har inte blivit som Fikry hade tänkt sig. Hans gravida fru har dött, hans bokhandel går sämre än någonsin och dessutom har någon stulit hans mest sällsynta och värdefulla bok, originalutgåvan av Edgar Allan Poes diktsamling "Tamerlane". I skotskrutig badrock och löparskor ger han sig iväg till polisstationen för att anmäla stölden. Men egentligen bryr han sig inte om förlusten, inte ens böckerna ger honom någon glädje längre och han isolerar sig på ön där han bor. Tills han en dag får en udda leverans som vänder upp och ner på hans tillvaro.

Inte bara Amelia som regelbundet kommer på besök för att sälja in böcker noterar förändringen hos den annars så vresige bokhandlaren. Det är uppenbart för alla att hans liv har fått ny mening.

En rolig, bitsk och tänkvärd berättelse om att få en andra chans, om kärleken till böcker och kärlek mellan människor.

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)

Bok recensioner av Livet enligt Fikry :

mammene 2018-05-05 08:46
Livet enligt Fikry Gabriella Zevin 2014, i översättning av Marianne Mattsson
omslag Helena Andersson

Nej, livet blev inte som Fikry tänkt sig, han har utvecklat en bitter och vresig personlighet, det är knappt kunderna vågar sig in i hans bokhandel på ön Alice Island. De flesta är lokalbefolkning som känner honom, men på somrarna är det många turister som besöker ön och då en chans för bokhandeln att få in mer i kassan, det behövs, för intäkterna sjunker i kapp med A.J:s humör.

A.J. Fikry har tröttnat på att kämpa, efter att hans fru omkommit har han helt tappat lusten att försöka få ordning på sitt liv, han är på väg att supa ihjäl sig. Förnyelse känns som ett hot därför tar han inte in vilka böcker som helst, så när säljaren Amelia gör sitt besök på Island Books har hon ingen lätt uppgift. Fikry har lättare för att tala om vad han inte tycker om för litteratur, än det han gillar och något ”skräp” kommer inte in genom hans dörrar.

Efter dagens slut går han upp till sin bostad som ligger ovanpå bokhandeln och värmer någon färdigrätt som han oftast inte äter upp, det blir mer flytande än mat. Just efter en sådan kväll vaknar han upp och upptäcker att det är städat, men också att hans bok ”Tamerlane”har försvunnit, en bok han hatar, men som skulle bli hans pension. Han minns inget från kvällen innan och börjar nu förstå att han måste ändra livsstil. Han börjar ta löprundor på kvällarna och just efter en sådan upptäcker han att dörren till bokhandeln står på glänt, längre in bland bokhyllorna hittar han något som kommer att förändra hans liv.

Romaner som har sin handling i en bokhandel är lockande, det är något med miljön som känns trivsamt. Men bokhandlaren A.J: Fikry är allt annat än trivsam, en vresig gubbe som verkar se sina kunder som något som kommer in och stör. Han är besviken på hur livet har blivit för honom, men saker kommer att förändras. Det här är en feelgood roman som inte går så djupt, men skyggar inte heller för det svåra, det är bara det att det känns som man sveper över, saker bara sker utan någon fördjupning och det går fort. Jag ser framför mig det hela som en romantisk komedi, för romantik blir det både till böcker och människor, även den hårdaste kan mjukna.

Det jag gillar här är referenserna till olika böcker, skulle vara ännu bättre om det hade funnits en svensk motsvarighet och då referenser till svenska författare. Sedan är bokmiljön trivsam att vistas i trots den trumpna Fikry, sura gubbar är tydligen tacksamt att skriva om, och här har man även skickligt kamouflera honom så min bild av honom stämde inte alls med hur han senare visade sig. Det är intressant hur man själv skapar en bild av karaktärerna i en roman utan att deras utseende beskrivs. Böcker stärker ens fantasi och nyfikenhet, det är jag helt säker på, det är det som gör det så underbart att läsa. Den här berättelsen är en lovsång till läsandet och fysiska böckers bevarande och kärleken.

Skriv egen bokrecension till Livet enligt Fikry