Silverträdet

Författare: Susan Cooper
Genre: Fantasy
Ämnesord: ungdom, äventyr

Spänning:  7
Lärorik:  3

Slutstriden mellan Ljuset och Mörkret. Will Stanton har samlat Tecknen, fixat fram harpan och gralen och nu återstår kristallsvärdet. Och det skall albinopojken Bran ha. Men att finna svärdet är inte lätt för Mörkret breder ut sig, ligger både före och jagar efter. Svärdet skall finnas någonstans i det Förlorade Landet, i ett torn där man inte kan komma in. Men de tänker försöka, och med svärdet i sin hand skall sen Bran hugga en kvist från det blommande silverträdet. Till slut står det dock klart att de Sex med Tecknen, Will Stanton, Bran, gammelonkel Merry, syskonen Jane, Simon och Barney inte kan avsluta fajten. Endast en människa kan välja Ljuset eller Mörkret som slutsegrare.

Medelbetyg: 3 (2 röster)

Bok recensioner av Silverträdet :

johannes74 2004-08-20 19:47
Femte och sista delen i serien.
Le Grand finale mellan ljuser och mörkret kan börja.

Lika spännande som de andra.

ElinLeticia 2005-06-04 10:42
Will, Bran, Jane, Barney och Simon förenas åter i den sista slutstriden mot mörkret. Bran är Kung Arthurs förlorade son och Will en av de "Gamle". Nu måste de försöka finna det magiska svärdet som en gång för alla kan besegra ondskan.

I serien "The dark is rising" finns det egentligen bara en bok jag finner riktigt läsvärd och det är "En ring av järn". De andra böckerna når inte ens upp till hälften av dess spänningskraft. Denna sista bok i serien känns förutsägbar och ointressant. Jag tycker inte att den håller måttet det minsta. Jag tvingade mig igenom den för att inte ha en sista bok oavslutad i en serie, men det var med nöd och näppe jag tog mig genom tristessen. "Silverträdet" är egentligen inte så dålig, men den känns oengagerad och alldeles för utstuderad. Fantasyvärlden med kärna i sägnen om Konung Arthur känns inte heller trovärdig. Här möter jägaren Herne och hedniska symboler en kristen mytologi. Men intrigen känns splittrad och gåtorna ganska fåniga. "Silverträdet" och de andra böckerna i serien (utom "En ring av järn") är böcker jag skulle rekommendera enbart en läshungrig och fantasyfrälst läslus. Det finns bra mycket bättre böcker i fantasygenren än denna. Läs något annat!

Skriv egen bokrecension till Silverträdet