Ämnesord: ungdom, äventyr
Utgivningsår: 1973
ISBN: 9789163857676

Spänning:  7
Lärorik:  3

KÖP BOKEN ONLINE

Syskonen Barney, Simon och Jane Drew semestrar i Cornwall. Gammelonkel Merry smyger runt och beter sig mystiskt. En skattletardag på vinden i gamla Grey House finner syskonen en urgammal karta. Uppeldade inför möjligheten att finna en gömd och glömd skatt ger de sig ut på ett sök. Men att tyda kartan är inte lätt, somliga texter är på främmande språk och gåtor som Ovan hav, under sten är kluriga att lösa. Och inte får barnen söka ifred heller. Mörkrets makter jagar också efter skatten…..

sorry, handlingen blev från fel bok. Här kommer den rätta!

Will Stanton är den sjunde sonen till en sjunde son, en ung pojke med stora krafter. Han blir vid sin 11-årsdag en av De Gamle, en av Ljusets förkämpar som skall slåss mot Mörkret. Will kan till sin förvåning förflytta sig mellan tid och rum men han är ännu ganska osäker på sina krafter. Tur att han har hjälp av syskonen Drews gammelonkel Merry som visar sig vara en av de mäktigaste Gamle som finns…Och det är hjälp han kan behöva då han får en ring av järn och skall samla de andra fem Tecknen Ljuset behöver för sin urgamla kamp mot ondskan. För Mörkrets Furste gör vad han kan för att locka Will på villospår.

Medelbetyg: 3,67 (6 röster)

Bok recensioner av En ring av järn :

johannes74 2004-08-20 19:34
Andra delen.

Mycket spännande, ett måste för alla Harry Potter-fans.
Den kan vara lite svårläst ibland, tycker jag mig minnas.
Det var ett bra tag sedan jag läste dom...

ElinLeticia 2004-09-06 15:38
Det är midvinter, Will Stanton fyller snart elva år och har egentligen bara en önskan, nämligen att det ska börja snöa. Dagen innan födelsedagen börjar faktiskt snön falla. Men något ohyggligt ligger i luften. Djuren blir agressiva eller skräckslagna när Will närmar sig dem, en hop råkor anfaller en miserabel luffare och Will orsakar störningar när han kommer nära en radio. Will blir medveten om att han är en av de få som kan bekämpa mörkret som stiger runt omkring dem. Han är teckenbäraren och nu måste han utkämpa sitt livs svåraste kamp.

"En ring av järn" är den andra boken i Susan Coopers futuristiska serie om kampen mellan gott och ont. Den här boken är i sanning mycket skrämmande. Den ger mig fortfarande kalla kårar. Här möter inga monster, men precis som i "Sagan om ringen" är själva ondskan skrämmande nog. I "En ring av järn" manifesteras den i mörkret, snön och de becksvarta råkorna. Man behöver inte alls läsa Coopers serie kronologiskt, även om det är svårt att låta bli, eftersom Coopers böcker ger mersmak (jag är väldigt nyfiken på nästa bok - jag har bara läst de två första i serien). Jag vill ge denna bok en stark fyra eller en svag femma. Som ungdomsbok är den ypperlig, men den fungerar väldigt bra också för vuxna. Läs den.

fgklhjl 2004-09-08 19:43
Måste hålla med föregående eftersom jag är ett Harry-fan och älskade den här boken. Den är nog den bästa av de fem men också en av de hemskaste.

Ulwen 2004-12-24 00:24
Den bästa i serien.

Freddi 2008-02-03 18:27
Will har precis fyllt 11 år när han får reda på att han är en av ”de gamle”. Han tillhör de goda är den som ska samla ihop de sju objekt som behövs för att bekämpa ondskan. Han får lära sig vad hans krafter kan göra samtidigt som han förflyttas fram och tillbaks i tiden för att utföra sitt uppdrag.

”En ring av järn” börjar bra med en suggestiv känsla av onämnbar ondska och huvudpersonens utsatthet. Men sedan får man se ondskan och den var inte så hemsk. Det är en svart ryttare som dyker upp lite och då och då och av någon orsak aldrig lyckas få tag på Will, även om jag aldrig förstår varför. Kanske för att den snälle gammelgamle alltid dyker upp och fixar skivan med ljusblixtar och fanfarer - vilket förtar poängen av "utsatt hjälte som kämpar mot alla ods".
Jag blev dock förtjust i tidsparadoxerna som ger lite originalitet till den annars glåmiga historien. Det, tillsammans med den starka början, höjer betyget något.

TusendelFörsent 2011-12-31 15:45
Lite för kort för att få läsaren att vilja fortsätta läsa. Allting gick lite för snabbt, jag skulle velat lite mer beskrivning och så för att bygga upp spänningen. Cool idé i alla fall.