Madonna

Författare: Lucy OBrien
Ämnesord: musik
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789153433514

En levande legendMadonna är en av världens största pop- och stilikoner och den kommersiellt mest framgångsrika kvinnliga artisten någonsin. Genom sin trendkänslighet och förmåga att ständigt förnya sig har hon skapat sig en enastående karriär som sträcker sig över tre decennier. I en omfattande och väl underbyggd biografi går musikjournalisten Lucy OBrien till botten med fenomenet och privatpersonen Madonna. Vi får följa stjärnan från de tidiga, svåra uppväxtåren i Michigan, USA, via tiden som kämpande ung dansare i New York, genombrottet med Like a Virgin 1984 och fram till den omdebatterade adoptionen av sonen David förra året. Fram träder bilden av en komplex personlighet, manifesterad i ständigt nya inkarnationer som vamp, discodrottning, kvinnlig shaman och nu senast brittisk slottsfru. I sin jakt på den sanna Madonna har författaren intervjuat ett stort antal personer som känt och arbetat med stjärnan från musiker och producenter till vänner och skolkamrater. Boken innehåller dessutom ingående analyser av Madonnas musik och hennes u
Bok recensioner av Madonna :
2013-12-13 06:47
Lucy O' Brien är grundlig och har gjort ett bra jobb i denna bok, det är först och främst en sammanfattning av Madonnas enorma karriär som dansare, sångare, skådespelare och ikon. Eftersom det inte är en självbiografi så saknar boken personlighet och den där intimiteten som jag hoppas på få när jag läser en stjärnas biografi. Jag vill veta mer än bara hennes arbete som är offentlig. Jag vill veta små hemligheter , se människan bakom det stora namnet Madonna och det saknas i boken. Samtidigt så har jag inte haft de förväntningar med tanke på hur hemlig Madonna är om sitt liv och vill man få veta hela sanningen får man nog vänta tills Madonna själv skriver sin bok. Det är ändå en bra biografi som fångade mig från första sida, och är man intresserad av stora människor så är Madonna av Lucy O Brien att rekommendera.

"

Skriv egen bokrecension till Madonna
Born to run