Minns du den stad

Författare: Per Anders Fogelström
Ämnesord: depression, krig, politik, hälsa, psykologi, humor, historia, kärlek, kultur
Utgivningsår: 1964
ISBN: 9100559970

Ett nytt sekel, ett nytt samhälle, en ny stad. Under åren från sekelskiftet till 1925 blir Stockholm en storstad - gammalt rivs och nytt byggs upp. Det är en tid med kriser, storstejk och oro, men också med stora framsted som ändrar vanliga människors vardag. När den nya generationen vacklar under livets och tidens besvärligheter blir Emilie, flickan från tvålfabriken, den klippa på vilken arbetarfamiljen på Fjällgatan vilar.
Medelbetyg: 4,07 (15 röster)
Bok recensioner av Minns du den stad :
2004-07-15 13:56
Tredje delen och man gillar det. Det är svårt att slitas från minnet av den gamle arbetaren Henning som för varje bok blir mer av en legend och symbol för livets hårda vardag. Boken präglas mer och mer av politik och arbetarrörelsen som jag tycker ät omottligt tråkigt, men karaktärerna och allt runt omkring är fortfarande lika kul att läsa om. Ser fram emot den fjärde boken då det mysiga lidandet och vardagsslitet fortsätter. Älskar Fogelströms namngivning på böckerna, Minns du den stad låter mystiskt och nostalgiskt. Inledningarna och slutet kantas allt av nostalgiska texter med en hel del vemod och kärlek inbakat.
2005-05-23 15:23
Minns du den stad är tredje delen av Fogelströms kvintologi (?) om Stockholm, och för varje bok förs läsaren närmare nuet. Personerna drivs av sig själva och av historiens vindlingar i olika riktningar, och runt omkring dem tar det moderna Stockholm form. Men samtidigt som författaren använder sig av personerna för att skildra ett skeende blir de aldrig bara schabloner, utan i allra högsta grad levande människor. I allt väsentligt en stor bok(svit). Och Emelie, Hennings dotter, är en romanhjälte av rang.

Och skildringen av arbetarrörelsens framväxt, bakslag och framgångar är minst av allt trist, utan tvärtom en livfull skildring av de skeenden som skapade det Sverige som vi har idag.
2006-07-15 16:07
ÄLSKAR!!!!!!

Ger en superbra skildring i svensk historia och hur det politiska systemet byggdes upp, och självklart - hur människorna levde!!

ALLA borde läsa denna om de tycker att det inte funkar så bra i Sverige idag när det skylls på skatter, sjukvård, skola, etc etc etc. Man inser att vi lever i en helt annan värld än den som var på exakt samma plats för 100 år sedan. Och att vi ska vara glada för att vi inte behövde leva som våra släktingar gjorde för inte så många generationer sedan.

UNDERBAR!!!!
2009-01-18 20:00
Den bästa hittills av de tre. Det är verkligen en bit svensk historia som man får följa. Dessutom en mycket viktig bit. Att få ta del av historien och samtidigt läsa för nöjes skull. Kan det bli bättre?
2009-07-03 11:23
Klart läsvärd bok!
2012-05-20 13:45