Minne, Sorg och Törne

Författare: Tad Williams
Genre: Fantasy
Ämnesord: filosofi, depression, krig, mord, religion, historia, kärlek, kultur, spänning, ungdom, äventyr
ISBN: 9132431430

I många, långa år har Prester John härskat från sin tron av drakben i slottet Hayholt. Under hans styre har Osten Ard upplevt en era av fred och välstånd. Nu är Prester John döende, mellan hans båda söner råder fiendeskap - och vid Osten Ard gränsen lurar en uråldrig ondska, beredd att med magisk kraft och mäktiga vapen anfalla riket.

''Kanske är det lyckosamt att de flesta hjältar som dör inte kan återvända och se vad folket gör av sina dyrt vunna liv och sin frihet''
Medelbetyg: 5 (2 röster)
Bok recensioner av Minne, Sorg och Törne :
2004-07-03 21:24
Tar med alla tolv böckerna i en recension, för att det skulle ta väldigt lång tid om jag tog dem en och en. De absolut bästa böckerna ja någonsin läst. Tillräckligt bra för att jag skulle tveke när jag började på nästa serie böcker; Terry Goodkind - Sanningens Svärd, för att det kändes som om jag aldrig skulle uppleva samma känsla igen. Kan utan tvekan drista mig till att säga att detta är det bästa jag någonsin läst!
2006-10-15 14:59
Tad Williams är en av de absolut bästa fantasyförfattare som finns, och detta är något av det bästa jag någonsin läst i genren.

I slottet Hayholt blir kökspojken Simon lärling åt magikern Morgenes. För Simon är det en chans att slippa sina tråkiga sysslor och i stället få lyssna till Morgenes berättelser om forna tiders hjältar, stordåd och bataljer. Men vad Simon inte vet är att Morgenes tillhör Skriftrullens förbund, en liten, maktlös grupp människor som ensamma inser vilka oerhörda faror som hotar riket Osten Ard. Så dör Prester John, som i många, långa år har härskat från sin tron av drakben i Hayholt. De förbundna och Simon tvingas ut på en lång, farofylld färd, vars syfte är att rädda Osten Ard undan förödelse.

Livliga och trovärdiga personbeskrivningar, fascinerande miljöer, och djup och eftertanke är saker som får den här historien att lyfta långt över allt annat. Man fängslas snabbt av händelseförloppet, och kan svårligen lägga ifrån sig boken. Det är lätt att leva sig in i både miljöer och händelser, och man tycker att man lär känna karaktärerna personligen. Det här är en serie som jag läst mer än en gång, och både på engelska och i svensk översättning. Som vanligt är originalspråket det som tilltalar mig mest, men böckerna är stora och tunga i original, det är tre delar på engelska, medan man i svensk översättning har delat upp det i hela tolv delar, vilket kan kännas något onödigt och tämligen dyrt.

Den här romanserien rekommenderas av hela mitt hjärta till alla som gillar fantasy och en bra historia!

"

Skriv egen bokrecension till Minne, Sorg och Törne