Ämnesord: depression, hälsa, psykologi, rättspysyk, knivdåd
ISBN: 9789186539429

Spänning:  4
Humor:  3
Lärorik:  9
Sorglig:  8

Östra Fäladen Blues av pseudonymen Andreas Almengård är den helt sanna berättelsen om en man som förvandlas från en vanlig psykpatient till psyksjuk knivman. Han berättar själv, på ett balanserat och sakligt sätt, om flytten till ett gruppboende, sammanbrottet där, knivattacken, polisingripandet, arresten, häktet, den obehagliga rättspsykiatriska undersökningen, rättegången och inte minst om den långa vistelsen på Rättspsykiatriska kliniken i Malmö. Detta är en spännande och intressant berättelse som avslöjar sanningen bakom sensationella tidningsrubriker. Inte minst får läsaren en unik inblick i den mycket slutna värld som rättspsykiatrin utgör.

Bok recensioner av Östra Fäladen Blues :

kristina_s 2011-06-03 13:28
Recension av Andreas Almengårds självbiografi Östra Fäladen Blues – en psyksjuk knivmans berättelse
Andreas Almengård (pseudonym) berättar helt öppet hur han som en vanlig man med psykiska problem som bor på ett gruppboende förvandlas till en psyksjuk knivman. www.knivman.se

Handling: Östra Fäladen Blues är en självbiografisk bok om bakgrunden till rubrikerna Andreas Almengård vållade för några år sedan, när han knivskar och skadade två kvinnor i personalen på det gruppboende han då bodde på. Kvinnorna tyckte Andreas egentligen mycket om, men han kände sig stressad eftersom personalen inte förstod att saker som var viktiga för honom sågs som bagateller för dem. De var egentligen hemhjälpspersonal och hade inte någon psykiatrisk utbildning. Så när han ber dem sätta pepparkaksburken i skafferiet och inte på köksbordet, något som är oerhört viktigt för hans välbefinnande, gör personalen inte som han önskar, utan sätter den på köksbordet. Detta och andra liknande saker gör att det blir en jobbig stressituation för Andreas och det leder till att han hamnar i en allvarlig psykos och tror sig vara förföljd av fiender som hotar honom till livet. I och med psykoserna och alldeles för lite sömn blir följden att han knivskar dessa kvinnor svårt. Inte av aggressivitet som de flesta trodde, utan av rädsla.

Andreas får genomgå en rättspsykiatrisk undersökning och efter rättegången blir han dömd till rättspsykiatrisk vård på obestämd tid. Han berättar ingående om den rättspsykiatriska undersökningen. Han berättar också om olika läkare, annan vårdpersonal och medpatienter han träffar under sin vistelse på de olika rättspsykiatriska klinikerna. Hur han blir illa behandlad av vissa ur personalen medan andra är trevliga och hjälpsamma. Han berättar om sina tankar om det som händer kring honom och hur han hela tiden måste tänka på hur han bör uppträda. Han berättar hur det känns när han får sin första permission och ända tills den dagen han äntligen får flytta till ett trevligt gruppboende igen. Jag vill inte avslöja mera. Det är så mycket intressanta händelser och det ska ni läsare ta del av själva.

Detta är en mycket självutlämnande bok av en kille med en vanlig psykisk sjukdom som förvandlas till en knivman på grund av att han inte blir förstådd av personalen på det gruppboende han bor på. Andreas Almengård ger en mycket trovärdig bild av hur det är att vistas på en rättspsykiatrisk klinik. Hur viss personal använder sin maktposition över de intagna, och hur han blir behandlad av olika läkare. Det är en mycket stark berättelse och Andreas berättar med ett enkelt och rakt språk om sina upplevelser. Jag har själv arbetat på ett sjukhusbibliotek där jag var ansvarig för de psykiatriska avdelningarna och hört samma berättelser från psykpatienter som Andreas Almengård berättar. Hur illa de kunde bli behandlade av viss personal som inte alls hade någon medkänsla för patienterna. Detta är en mycket läsvärd bok och bör förekomma som kurslitteratur i alla vårdutbildningar och bör även läsas av personal på gruppboende som har psykpatienter boende där. För att veta hur vissa saker som just de patienterna vill att det ska fungera inte är petitesser för dem som det är för friska människor.

Betyg 5/5 Kristina Simar 2011-06-02 (52) www.kristinasimarlektor.se

Skriv egen bokrecension till Östra Fäladen Blues