Snälla mamma - sluta dricka

Författare: Britta Berggren Ericson
Ämnesord: depression, alkoholism
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9151848139

Snälla mamma... sluta dricka är en självutlämnande och gripande bok om hur det är att vara kvinna och alkoholist och ändå fösöka klara av det vanliga livet med arbete och familj. "Snälla mamma... sluta dricka". Lappen hittar Britta i garderoben ovanpå en gömd halvtom trelitersbox med vin. Två enkla meningar skrivna av den 15-årige sonen. De träffar allra djupast i hennes inre och ändå kan hon inte sluta dricka. I boken beskriver författaren starkt och självutlämnande hur hennes liv med alkoholen som ständig följeslagare sett ut de senaste trettio åren. Under många år arbetade hon som journalist både på SVT:s Nyhetsredaktion och som TV-hallåa. "Du som alltid är så glad kan väl inte vara alkoholist" är en kommentar hon fått av sina arbetskamrater när sjukdomen avslöjades. Idag kallar hon sig själv tillfrisknande alkoholist och poängterar därmed att en alkoholist aldrig går säker för återfall. I boken medverkar också alkoholläkaren Lars Söderling som på ett lättförståeligt sätt förklarar sjukdomen alkoholism och varför det är så svårt att sluta dricka.

Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Snälla mamma - sluta dricka :
2008-08-05 11:30
Nja, den var väl så där, den här boken. Ganska lättläst, och utlämnande om en alkoholists vedermödor. Gripande när det gäller hur hon förhåller sig till sina söner. I slutet av boken finns ett långt avsnitt skrivet av en specialist inom alkoholmissbruk.
2016-03-17 12:39
Det kändes som en bok viktig att läsa för att öka förståelsen för dem med alkoholproblem. Britta Berggren Ericson berättar på ett öppet sätt om sitt spritberoende som eskalerar efter att tiden går. Hon inser att hon har problem men kan ändå inte sluta fast hon inser att hon skadar sina barns förtroende för henne. Det är tragiskt att det finns så många som känner så stort sug efter sprit att de är villiga att offra allt för att döva verkligheten. Boken gör i alla fall att jag bättre kan förstå dem.

"

Skriv egen bokrecension till Snälla mamma - sluta dricka
Gangster Prinsessan