M. Lundgren

Hennes mjukaste röst

Författare: Bengt Ohlsson
Ämnesord: depression, psykologi, kärlek
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9100118699

Hon vaknar upp i en sjukhussäng och smärtan hukar över henne som ett stort djur - hon vågar knappt andas. Men efter hand kommer minnet tillbaka. Hon har just blivit övergiven av en man som hon var säker på att hon skulle leva tillsammans med resten av livet. Och i ett desperat försök att hindra honom från att resa iväg med en annan kvinna har hon råkat ut för en svår bilolycka. Under de dagar som följer på sjukhuset kommer ett beslut till henne: Inga fler män för Karen.

Varsamt följer författaren Karen under hennes konvalescens. När hon står ensam träder hennes tidigare liv fram med en nästan kuslig skärpa. Samtidigt tycks allting i hennes värld annorlunda, inte minst tvingas hon ompröva relationen till sina vuxna barn. Långsamt och mödosamt söker hon efter hållpunkter för ett nytt liv och när hennes misströstan är som störst finner hon oväntat en fristad.

Hennes mjukaste röst är en lika omfångsrik roman som Gregorius, och den arbetar med samma på en gång breda och djupa gestaltning. Berättelsen utspelar sig i den kanadensiska provinsen Nova Scotia.

Medelbetyg: 3,14 (7 röster)

Bok recensioner av Hennes mjukaste röst :

poby 2008-07-14 20:26
Av Bengt Ohlsson har jag tidigare läst Gregorius, en bra bok, där författaren kommer huvudpersonen väldigt nära. I "Hennes mjukaste röst", så tar författaren ett ordentligt tag och vi kommer så nära huvudpersonen att den nästan inte syns. Vi lever inne i "Karens" själ och får uppleva hela boken innifrån henne. Ibland är det svårt att hålla reda på om boken behandlar nutid, eller en händelse, som inträffade för länge sedan. Känslor och händelser skiftar väldigt fort i boken. Efter all trauma för Karen i början av boken, så hittar hon efter hand sitt liv igen, och boken avlsutas i ett positivt "skimmer".

Rosa 2008-07-21 20:47
I den här boken får vi följa Karens tankar om sitt liv sedan hon hamnat på sjukhus i en bilolycka efter att hennes sambo lämnat henne för en annan kvinna.

Jag vet inte vilket Karen lider av mest - att ha blivit lämnad ensam eller att hon nästan dog i olyckan.

Hursomhelst så får vi följa hennes tankar om sitt liv i dess olika stadier.

Jag är otroligt kluven till den här boken. En del av mig tycker att den är jättetråkig och en annan del av mig tycker att den är väldigt intensiv och givande. Jag är van vid att läsa böcker snabbt men det gagnade mig inte i det här fallet. Den här boken bör läsas långsamt och varje mening behöver sjunka in och funderas över.

Jag skulle likaväl kunna ge boken en 2:a som en 4:a i betyg så då får det bli en 3:a. Tror inte att jag spontant skulle rekommendera den till någon annan men, som sagt, med lite mer tålamod än vad jag kunde uppbringa så kan boken bli bättre än vad jag upplevde.

helix 2008-12-18 14:12
Detta är en djup, betraktande berättelse. Jag hade stundtals svårigheter att ta till mig den. Visst påminner den en hel del om författarens förra, "Gregorius", det är samma innerliga förhållningssätt till historiens respektive karaktärer. Men där "Gregorius" hela tiden lyckades fånga mitt intresse, fanns det i "Hennes mjukaste röst" ganska långa partier som jag fann tämligen ointressanta. Ibland irriterar jag mig på författarens meningsbyggnad också. De alltför långa meningarna med alltför många och blir till slut hinder i vägen för flytet. Jag tror det var meningen tvärt om. Dock: under stundom imponeras jag av Ohlssons mod att vara så personligt privat.
Jag tycker det är lite synd att jag inte kan ranka denna roman högre.

läsvärt 2009-07-24 16:14
Jag tycker att denne författare, vilken jag inte läst tidigare har skrivit en roman som jag känner mig överväldigad utav.
Han har som man kunnat beskriva en kvinnas själsliv, olika stadier från barndom till medelålders kvinna. Man blir bekant med henne utifrån vad som hänt henne. Hon guidar en runt i dåtid och nutid i hennes liv och jag tycker det skulle vara intressant att lära känna henne mera. Hon gestaltas på ett sätt anonymt men genom hennes ställningstaganden och reflektioner gör man sig en bild av henne.
Språket är mångfasetterat och liknelser och beskrivningar väcker mig och min nyfikenhet. Du kan vila i denna författares" händer" och ge dig hän i hela historien. Du blir inte besviken.

Sonja 2011-03-29 19:09
Ingående och imponerande skildring av känslor och stämningar genom metaforer. Läsvärd av just denna anledning. Men själva handlingen lämnade mycket till övers. Jag väntade hela tiden på att något skulle hända i denna rika beskrivning av känslor och relationer, men förgäves. När boken var slut kände jag mig besviken, även om författaren absolut hade förmågan att skriva.

Bokhållaren 2012-10-25 18:05
Han behärskar sitt hantverk, Ohlsson. Men räcker det? Nej, inte denna gång.

Skriv egen bokrecension till Hennes mjukaste röst