Tokyo natt

Författare: Elin Lindqvist
Ämnesord: , japan
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9164200450

Efter kaotiska tonår i Europa återvänder Karolina till sin födelsestad Tokyo. Hon försörjer sig som värdinna på en bar samtidigt som hon studerar japanska. Kastar sig in i det hektiska nattlivet, men reser också ut i landet för att söka frid i tempel och avlägsna små byar. Hon finner också kärleken. Till landet, människorna, vännerna, mannen, religionen och äntligen sig själv.

Jag vet inte hur länge jag fortsätter att dansa med hans lick fäst på mig, men så plötsligt står han rakt framför mig. Det känns som om jag mött en gammal vän jag träffat i ett tidigare liv och jag skulle vilja omfamna honom hårt och länge. Men det är han som tar intiativet. Han tar tag i mina axlar med sina lena händer och ger mig sedan den varmaste kram jag någonsin fått. Jag svävar upp mot det målade himlavalvet, hinner tänka att han måste ha läst mina tankar innan han griper tag i min hand och för mig ut till rampen.
Vi sätter oss ner mitt emot varandra i tystnad. Det känns som att jag redan vet allt om honom, som om jag inte behöver berätta någonting för att han ska lära känna mig.
-Honestly, what am I supposed to say? Blir hans första replik och jag vet inte vad jag ska svara för jag har inte heller någonting att tillägga. It feels like I just came home.

Medelbetyg: 2 (7 röster)
Bok recensioner av Tokyo natt :
2004-03-15 17:40
Elin Lindqvist är dotter till författaren Herman Lindqvist. Tokoyo natt är hennes debut roman som är mycket utlämnande. En bok som man riktigt slukar, man vill inte att den ska ta slut. Helt klart jag vill läsa mera av Elin Lindqvist.
2004-06-20 16:16
det enda bra med den här boken är att den utspelar sej i japan. annars är den bara seg, men tack o lov tog det inte lång tid att läsa ut den.
2004-12-02 12:32
Karolina är sjutton år, är svensk men född i Tokyo och har bott i andra länder under sin uppväxt, bland annat Frankrike. I den här boken beger hon sig tillbaka till Tokyo för att börja om sitt liv på nytt, komma bort från allt det gammla och som hon tycket var dåligt i sitt liv. Hon möter en massa olika personer, som alla tillför någonting speciellt till hennes liv, och framförallt så möter hon kärleken.

Det som stör mig mest med den här boken är det japanska orden och meningarna som har sin betydelse direkt efter ordet/meningen. I andar böcker brukar förklaringar för det mesta stå sist i boken eller längst ner på sidan, men i denna bok kommer förklaringen direkt. Detta tyckte jag var irriterande av den anledningen att de flesta orden och meningarna som stod på japanska visste jag redan betydelsen av, så det kändes tjatigt i mitt huvud med alla förklaringar. Så jag tycker det är bättre när förklaringarna står sist i boken eller längst ner på sidan.

Elins språk känns svävande, nästan som att orden flyger omkring uppe i hummlen, bland alla molnen. Meningarna känns drömmande och svävande, och tempot är emellanåt alldeles för snabbt. Jag tycket inte att jag fick någon riktigt bra syn av personerna som hon mötte, för de var lika snabbt borta igen (och de som var kvar fick jag ändå inte lära känna tillräckligt).

Sjävla historien är inte heller särskilt bra, men emellanåt (ganska sällan) så gav den mig en del underhållning. Jag skulle vilja ge boken en tvåa, men egentligen så tycker jag nog att den bara förtjänar en etta, även om ettan är stark.
2005-04-21 17:03
En bra debutroman, vill gärna läsa något mer av henne i framtiden. Jag ger boken en ganska svag 3:a.
2005-09-01 11:14